Neviditelná výstava Tomáše Vaňka v Trojhalí. Prostor zaplnily zvuky

Ostrava - První výstava v industriální hale Trojhalí Karolina v Ostravě je neviditelná. Jde o zvukovou instalaci rektora pražské Akademie výtvarných umění Tomáše Vaňka Particip č. 178. Na ploše 4,5 tisíc metrů čtverečních čekají návštěvníky zvukově dokonalé nahrávky navozující autenticitu, které si mohou pustit ze sluchátek zavěšených na dvanácti sloupech ohromné haly. Roj včel, výstřely, hluk autobusu plného lidí, cválající koně, dětský pláč, požár, boxerský trénink a jiné - celkem dvanáct zastavení, které toto místo zaplní zcela neobvyklým způsobem.

„Chtěl jsem, aby první výstava v Trojhalí tento prostor naplnila pokud možno neviditelně, a přesto poskytla mimořádně silný zážitek. Aby se stala lidem impulsem k přemýšlení, jak toto kryté náměstí využívat,“ vysvětlil umělecký manažer galerie PLATO Marek Pokorný. Jméno Tomáše Vaňka ho prý napadlo hned poté, co si ujasnil, že v Trojhalí nechce napoprvé žádné velké sochy nebo objekty. „Vaněk se právě prací se zvukem a zvukovými instalacemi intenzivně zabývá už asi od roku 2005,“ vysvětloval Pokorný.

Prázdno výstavy podtrhlo architekturu

Na instalaci pro Trojhalí, kterou Vaněk vytvořil na objednávku Pokorného, vyšlo číslo 178. Akcím, které vytváří pro konkrétní místa a situace, říká particip a jednoduše je čísluje. „Particip není koncept, ale postoj. V Dvojhalí pracuji s prázdnem. Chtěl jsem totiž vytvořit výstavu, která podtrhuje úžasnou rekonstrukci této haly. Pozornost jsem chtěl strhnout především k stavbě, ne k výstavě,“ popisuje Vaněk. Konkrétně jde o větší ze dvou hal Trojhalí - dvojlodní budovu zvanou Dvojhalí, která sloužila jako energetická ústředna Žofínské huti. Jsou to poslední zbytky velkého průmyslového komplexu z počátku 20. století. Jejich nedávnou rekonstrukci navrhl architekt vítkovické Dolní oblasti Josef Pleskot. Vedení Městské galerie Ostrava vybralo Trojhalí jako alternativní prostor vítkovického plynojemu Gong pro občasné výstavy podobného typu.

Podívejte se na fotogalerii z nahrávání zvuků:

Zvuky na výstavu nahrál Vaněk za tři dny přímo v hale, ve které je teď lidé mohou pomocí přehrávačů se sluchátky a plánku poslechových míst poslouchat. „Nahrávání se zúčastnilo 60 dobrovolníků včetně mileneckého páru, boxerů, matky s plačícím dítětem, včelaře a příslušníků jízdního oddílu Městské policie Ostrava,“ informovala Radka Feber z galerie PLATO.

Efekt instalace umocňuje dokonalý zvuk. Vaněk nahrává pomocí speciálního binaurálního stereo mikrofonu zvaného Dummy head. Ten zaznamená zvuk tak, že posluchač má dojem, že stojí přímo u zdroje. Vaněk už podobné akce dělal, ale v menším měřítku. „V první chvíli se divák lekne, ale jakmile ty nahrávky ochutná, tak je vtažen,“ říká Vaněk.

Tomáš Vaněk

Tomáš Vaněk (1966) absolvoval v devadesátých letech pražskou Akademii výtvarných umění v ateliéru Jiřího Sopka a Vladimíra Kokolji. Je členem umělecké skupiny Bezhlavý jezdec, členem kolektivu PAS (produkce aktivit současnosti), laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2001. Od letošního roku je rektorem pražské výtvarné akademie. Patří k výrazným představitelům post-konceptuální scény. Řadu let se věnuje takzvaným participům, kdy vytváří různé umělecké akce přímo do určitého prostoru.

Výstava Tomáše Vaňka v Ostravě bude přístupná do 30. září.