Elektrická Škoda Citigoe je vyprodaná, už ji nejde objednat

Škoda Auto vyprodala svůj první sériový elektromobil Citigoe iV. Kvůli naplněným výrobním kvótám ukončila příjem objednávek. Dodávat už objednané vozy bude do příštího roku, kdy bude výroba modelu ukončena, vyplývá z informací automobilky.

S elektrickou verzí minivozu Citigo přišla automobilka loni. Letos od začátku roku do července dodala zákazníkům celosvětově 6400 aut. „Vysoký zájem o Citigoe iV předčil naše očekávání a potvrdil více než konkurenceschopnou cenu a kvalitu prvního plně elektrického vozu Škoda. Prodejci na všech trzích vyčerpali své kvóty dříve, než bylo v plánu, proto jsme byli donuceni uzavřít příjem objednávek,“ uvedl mluvčí Škody ČR Pavel Jína.

Škoda na začátku září představila zcela nový elektrický vůz Enyaq. Ten by se měl k prvním zákazníkům dostat ještě před koncem roku. Nabídku aut s elektromotorem doplňují plug-in hybridy Superb a Octavia, které si již objednalo přes 200 zákazníků. Baterie těchto aut, která mají vedle elektromotoru i běžný spalovací motor, lze dobíjet z externího zdroje.

Octavia se bude nabízet i v provedení mild hybrid, tedy s baterií o nižší kapacitě, která slouží jen jako podpora pro spalovací motor. Alternativní pohony u škodovek doplňuje provedení na zemní plyn, které je dostupné vedle Octavie i v modelech Scala a Kamiq.

„Předpokládáme, že obliba elektrifikovaných vozů nadále poroste,“ uvedl ředitel českého zastoupení Jiří Maláček.

U Superbu v současnosti připadá 12 procent nově registrovaných vozů na plug-in hybridní iV. U modelu Octavia zaujímá každoročně kolem pěti procent nově registrovaných vozů verze G-TEC na zemní plyn.

Málo míst k nabíjení, vysoká cena

Elektromobilů nebo takzvaných hybridů v Česku neustále přibývá, ve srovnání s ostatními evropskými státy je však země výrazně pozadu. Problém je zejména v tom, že chybí dobíjecí stanice, kterých je v Česku něco přes čtyři sta. A zákazníky odrazuje i vyšší cena.

Ministerstvo dopravy už ale na začátku září oznámilo, že dá na jejich výstavbu šedesát milionů korun z evropských peněz. Do tří let by jich mohlo být v Česku minimálně osm set. Do budování sítě dobíjecích stanic se chce v Evropě zapojit i Škodovka.

„Předpokládáme, že bychom každý rok měli být schopni zprovoznit nových osmdesát až sto dobíjecích stanic. To znamená dostáváme se teď do fáze intenzivnější výstavby,“ uvedl nedávno manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš Chmelík.

Některé studie uvádí, že už za deset let by mohlo v Česku jezdit víc elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. 

Osobní auta s elektrickým pohonem se v Česku vyrábějí už na třech místech. První byla automobilka Hyundai v Nošovicích, která vyrábí auto Kona Electric. Jedná se o vůz, který má podle výrobce dojezd 484 kilometrů, jeho cena se pohybuje kolem jednoho milionu korun.

Svůj elektromobil vyrábí také severočeská automobilka Kaipan. Elektromobil Kaipan 415 je malý dvoumístný vůz, který mohou řídit i lidé vlastnící řidičské oprávnění skupiny AM, to je možné získat už po obdržení prvního občanského průkazu. Jeho rychlost nepřekračuje 45 kilometrů za hodinu. Kompletně sestavené auto stojí 400 tisíc korun.