Letiště Praha hlásí méně zpožděných letů. Průměrná doba zpoždění klesla na 20 minut

Počet zpožděných letů na pražském letišti klesá. Ještě loni v červenci neodletěla na čas skoro polovina spojů, teď jich byla zhruba třetina. Z Ruzyně přitom minulý měsíc odstartovalo asi osm tisíc letadel – a zpoždění delší než tři hodiny mělo 34 z nich. Víc než pět tisíc pasažérů těchto spojů tak má nárok na finanční náhradu.

Video Události
video

Počet zpožděných letů na pražském letišti klesá

„Zatímco loni v červenci bylo zpožděno 46 procent letů, letos to bylo 38 procent,“ potvrzuje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Ve srovnání s loňskem ubylo letů, které nabraly zpoždění delší než tři hodiny. Například loni v červnu jich bylo 42, zatímco letos eviduje letiště 23 takových případů.

Kratší byla i průměrná doba, kterou cestující čekali na start – zatímco v loňském roce to bylo 28 minut, tak letos v červenci 21 minut.

Podobnou průměrnou dobu zpoždění hlásí také letiště v Ostravě (24 minut), nejdéle čekali 14. července cestující do Varny, když se let zpozdil o více než šest hodin. Kvůli technickým problémům totiž muselo být přistaveno nové letadlo.

Nejdelší průměrné zpoždění měli pasažéři v Brně, kde to bylo víc než třicet minut. Vůbec nejdéle čekali pasažéři mířící na Korfu, a to čtyři hodiny. Jeden let byl potom z technických důvodů zcela zrušen. Zrušené lety se dotkly ve velkém i letiště v Pardubicích. Tam ale žádné zpožděné lety v červenci nezaznamenali.

Méně letadel nad Českem

Důvodem kratších zpoždění je méně letadel ve vzduchu. To potvrzují i aktuální čísla Řízení letového provozu (ŘLP). Letos v červenci přeletělo přes Česko více než pětadevadesát tisíc strojů, což znamená pokles bezmála o dva a půl tisíce letadel.

„Hlavním důvodem je přetížený německý vzdušný prostor, kdy významná část provozu oblétává Česko jihem přes Balkán, nebo severní cestou přes Polsko,“ vysvětluje mluvčí ŘLP Richard Klíma.

Druhým důvodem jsou pak uzemněné letouny Boeing Max, kdy musely aerolinky část spojů zrušit. Některé cestující pak posadily do větších strojů, které letí s mezipřistáním. Například cestující letící na řeckou Krétu tak mohou mít mezipřistání na Korfu.

Při zpoždění letu nebo ztrátě zavazadla pomůže nová aplikace

Vedle zpožděného, nebo dokonce zrušeného letu může cestu letadlem znepříjemnit také ztráta zavazadla. Podle poznatků Evropského spotřebitelského centra přitom většina lidí neví, jakých práv se může v podobných případech domáhat, a v první chvíli zmatkuje. Proto centrum spustilo novou webovou aplikaci – tzv. letecký kalkulátor. On-line nástroj je v češtině, zdarma a lidem po zadání místa odletu a příletu ihned sdělí, co mohou v konkrétní situaci dělat nebo požadovat.

Pokud je viníkem mimořádnosti dopravce, může cestujícím vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (zhruba 6400 až 15 400 korun) v závislosti na vzdálenosti letu. Za zpoždění, ztracení nebo poškození zavazadla při letu pak lidé mohou požadovat náhradu kolem 35 tisíc korun.

Při zrušení letu nebo při jeho velkém zpoždění má pak dopravce povinnost postarat se o cestující, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let.