Během návštěvy Irska koncem srpna sveze papeže Františka auto Škoda Rapid. Tento model si vybrala přímo hlava katolické církve. Vůbec poprvé tak papež využije na oficiální akci vůz české značky. Pro speciální auta využívaná papežem se vžilo označení papamobil, první auta už měl ale papež ve 20. letech minulého století.
Škodovka konkuruje papamobilům. V Irsku sveze papeže Františka Škoda Rapid
Hlava katolické církve v Irsku navštíví Dublin a město Knock. Irské zastoupení Škody Auto při tom bude zajišťovat papežovu přepravu. K dispozici bude mít papež tři vozy sériové výroby, které ale mají například speciální úpravu skel.
Vozy budou mít i unikátní poznávací značky, hlavní ponese kombinaci 182-D-9093. Poslední číslo je zvoleno tak, že když se zrcadlově převrátí, vznikne slovo „POPE“, v angličtině papež. Poznávací značka 182-C-1979 má zase připomenout návštěvu Jana Pavla II. v Irsku.
Auta budou mít také odstín modré barvy, která se jinak nevyrábí. Vpředu bude umístěna rovněž vatikánská vlaječka. Po papežově odletu získá auta charita.
Autům se ve Vatikánu zprvu nedařilo
Historie papežských aut, která postupem času nahradila papežský přenosný trůn podpíraný několika lidmi, sahá do počátku minulého století. Když v roce 1909 vjelo do Vatikánu první auto, šlo o dar newyorského arcibiskupa, ale tehdejší papež Pius X. vůz odmítl s tím, že je příliš hlučný.
Změnu přinesla 20. léta a papež Pius XI., u kterého se vystřídaly vozy italských automobilek Bianchi nebo Fiat. Přelomovým byl rok 1930, kdy papež Pius XI. dostal nejprve speciálně vybavený vůz Citroënu, o pár měsíců později obdržel černou limuzínu Mercedes-Benz Nürnberg 460. V obou autech bylo zadní sedadlo jednomístné a připomínalo papežský trůn.
Nürnberg 460, který je nyní ve sbírce vatikánského muzea, je významný tím, že se stal prvním případem spolupráce stuttgartské automobilky Daimler-Benz a Vatikánu, která pokračovala po desetiletí, kdy Daimler-Benz zajistil papežovi několik limuzín a dalších typů aut.
Když byl ale papež na návštěvě v New Yorku, měl k dispozici Lincoln Continental, jehož zadní sedadlo bylo vybaveno mechanismem, kterým se papež mohl posunout o několik centimetrů výš a lépe vidět na lidi v okolí. Také kvůli tomu byl na střeše umístěn i nízký výběžek ze skla.
Do skleněného výklenku
Další zlom přinesla až sedmdesátá léta a Jan Pavel II., s jehož nástupem se navíc definitivně přestala používat speciální nosítka. Začaly vznikat specifické vozy s otevřeným prostorem, které papeži umožnily být při svých cestách stále blízko lidem.
Jedno takové použil hned při návštěvě rodného Polska v roce 1979, tehdy ale šlo o přestavěné nákladní auto Star660, které jinak využívala jen polská armáda a milice. V papežské verzi byla v místě nákladu otevřená vyvýšená plošina a celý vůz byl vyveden ve vatikánské bíložluté barvě. Podobně byl upravený i Ford Transit, kterým jel v Irsku.
Menší verzi, která se pak stala určitým předobrazem i u dalších papamobilů, přinesl dlouholetý partner Vatikánu Mercedes-Benz. V roce 1980 se při návštěvě Německa představil přestavěný Mercedes G230 s vyvýšeným proskleným zadním prostorem v bílé barvě.
V otevřeném off-roadu značky Fiat se Jan Pavel II. vezl v květnu 1981, kdy na něj byl spáchán první z mnoha atentátů. Tato událost vedla k tomu, že se u papamobilů začala používat neprůstřelná skla. Prvním takovým byl vůz od automobilky Land Rover, ve kterém ho mohli vidět lidé při návštěvě Velké Británie v roce 1982. Papežské vozy ale během let poskytly i další automobilky – Seat, GMC nebo třeba Toyota.
Papamobily používali a používají i nástupci Jana Pavla II. Od zcela uzavřené kabiny s neprůstřelným sklem ale spíš upustili. Současný papež František v roce 2017 obdržel i luxusní sportovní vůz Lamborghini v bíložluté barvě. Hlava katolické církve si ho však nenechala. Vůz zamířil do dražby s tím, že peníze pak získají vybrané charity. Při běžných jízdách používá jenom Ford Focus.