Škodovka konkuruje papamobilům. V Irsku sveze papeže Františka Škoda Rapid

Během návštěvy Irska koncem srpna sveze papeže Františka auto Škoda Rapid. Tento model si vybrala přímo hlava katolické církve. Vůbec poprvé tak papež využije na oficiální akci vůz české značky. Pro speciální auta využívaná papežem se vžilo označení papamobil, první auta už měl ale papež ve 20. letech minulého století.

Hlava katolické církve v Irsku navštíví Dublin a město Knock. Irské zastoupení Škody Auto při tom bude zajišťovat papežovu přepravu. K dispozici bude mít papež tři vozy sériové výroby, které ale mají například speciální úpravu skel.

Vozy budou mít i unikátní poznávací značky, hlavní ponese kombinaci 182-D-9093. Poslední číslo je zvoleno tak, že když se zrcadlově převrátí, vznikne slovo „POPE“, v angličtině papež. Poznávací značka 182-C-1979 má zase připomenout návštěvu Jana Pavla II. v Irsku.

Papež František v davu svých příznivců
Zdroj: Reuters/Max Rossi

Auta budou mít také odstín modré barvy, která se jinak nevyrábí. Vpředu bude umístěna rovněž vatikánská vlaječka. Po papežově odletu získá auta charita.

Autům se ve Vatikánu zprvu nedařilo

Historie papežských aut, která postupem času nahradila papežský přenosný trůn podpíraný několika lidmi, sahá do počátku minulého století. Když v roce 1909 vjelo do Vatikánu první auto, šlo o dar newyorského arcibiskupa, ale tehdejší papež Pius X. vůz odmítl s tím, že je příliš hlučný.

Změnu přinesla 20. léta a papež Pius XI., u kterého se vystřídaly vozy italských automobilek Bianchi nebo Fiat. Přelomovým byl rok 1930, kdy papež Pius XI. dostal nejprve speciálně vybavený vůz Citroënu, o pár měsíců později obdržel černou limuzínu Mercedes-Benz Nürnberg 460. V obou autech bylo zadní sedadlo jednomístné a připomínalo papežský trůn.

Mercedes-Benz Nürnberg 460 pro papeže
Zdroj: Scherl/ČTK/Sueddeutsche Zeitung Photo

Nürnberg 460, který je nyní ve sbírce vatikánského muzea, je významný tím, že se stal prvním případem spolupráce stuttgartské automobilky Daimler-Benz a Vatikánu, která pokračovala po desetiletí, kdy Daimler-Benz zajistil papežovi několik limuzín a dalších typů aut.

Když byl ale papež na návštěvě v New Yorku, měl k dispozici Lincoln Continental, jehož zadní sedadlo bylo vybaveno mechanismem, kterým se papež mohl posunout o několik centimetrů výš a lépe vidět na lidi v okolí. Také kvůli tomu byl na střeše umístěn i nízký výběžek ze skla.

Do skleněného výklenku

Další zlom přinesla až sedmdesátá léta a Jan Pavel II., s jehož nástupem se navíc definitivně přestala používat speciální nosítka. Začaly vznikat specifické vozy s otevřeným prostorem, které papeži umožnily být při svých cestách stále blízko lidem.

Jedno takové použil hned při návštěvě rodného Polska v roce 1979, tehdy ale šlo o přestavěné nákladní auto Star660, které jinak využívala jen polská armáda a milice. V papežské verzi byla v místě nákladu otevřená vyvýšená plošina a celý vůz byl vyveden ve vatikánské bíložluté barvě. Podobně byl upravený i Ford Transit, kterým jel v Irsku.

Jan Pavel II. na návštěvě Polska v roce 1979
Zdroj: ČTK/EAST NEWS/Jan Zdzarski

Menší verzi, která se pak stala určitým předobrazem i u dalších papamobilů, přinesl dlouholetý partner Vatikánu Mercedes-Benz. V roce 1980 se při návštěvě Německa představil přestavěný Mercedes G230 s vyvýšeným proskleným zadním prostorem v bílé barvě.

V otevřeném off-roadu značky Fiat se Jan Pavel II. vezl v květnu 1981, kdy na něj byl spáchán první z mnoha atentátů. Tato událost vedla k tomu, že se u papamobilů začala používat neprůstřelná skla. Prvním takovým byl vůz od automobilky Land Rover, ve kterém ho mohli vidět lidé při návštěvě Velké Británie v roce 1982. Papežské vozy ale během let poskytly i další automobilky – Seat, GMC nebo třeba Toyota.

Papež Jan Pavel II. v papamobilu v roce 1995
Zdroj: Reuters

Papamobily používali a používají i nástupci Jana Pavla II. Od zcela uzavřené kabiny s neprůstřelným sklem ale spíš upustili. Současný papež František v roce 2017 obdržel i luxusní sportovní vůz Lamborghini v bíložluté barvě. Hlava katolické církve si ho však nenechala. Vůz zamířil do dražby s tím, že peníze pak získají vybrané charity. Při běžných jízdách používá jenom Ford Focus.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...