Britský řetězec supermarketů zavede tichou hodinu. Má pomoci autistům, kterým vadí při nakupování hudba

Čtvrtý největší britský řetězec supermarketů Morrison se rozhodl zavést ve všech svých obchodech „tichou hodinu“. Ta má pomoci zákazníkům, pro které je obtížné vyrovnat se s hudbou, reklamou a dalšími zvuky při nakupování v supermarketu. Oznámila to agentura Reuters.

Nová iniciativa, která se uskuteční ve všech obchodech řetězce každou sobotu od 9 do 10 hodin dopoledne, se zrodila za podpory dobročinné organizace podporující lidi trpící autismem.

„Hodně lidí, kteří jsou autisty, anebo mají autistické děti, může považovat nákup v supermarketu za stresující zážitek,“ objasnil řetězec a dodal, že si již otestoval v některých prodejnách možná zlepšení, jakož i nejvhodnější čas.

Tišší hodina je krokem správným směrem pro autistické lidi, pro které nakupování v supermarketech představuje opravdový boj.
Daniel Cadey
organizace National Autistic Society

Morrison také uvedl, že v tuto dobu ztlumí světla, vypne hudbu a rozhlasové vysílání, vyvaruje se hlášení a reklam, omezí pohyb vozíků a košíků, vypne zvukové signály.

Zkouška v Česku

Zavést hodinu ticha zkusil loni v Česku i řetězec Globus. Od 4. do 10. prosince v nákupní špičce (od 18 do 19 hodin) v jeho patnácti stejnojmenných hypermarketech nehrála žádná hudba. Vyšel tak vstříc těm, kteří chtěli udělat rychle velké vánoční nákupy bez podkresu hudby, uvedla tehdy mluvčí řetězce Pavla Hobíková pro MarketingJournal.cz (MJ).

MJ pak připomněl i to, že energická rytmická hudba jako kulisa přiměje zákazníky v supermarketu k tomu, aby nakupovali rychleji, ale ne v menším objemu. Díky té pomalé se ovšem mohou cítit ve větší pohodě. Obojí se dá využít v různých situacích.

Klasická hudba prý působí na lidi jako potvrzení toho, že se nacházejí v luxusním prostředí. To pomůže jako ujištění, že jste na správné adrese, když vybíráte drahý oblek, uvedl MJ. Je podle něho také dokázáno, že klasika zpomaluje zákazníka a přiměje ho nakoupit dráž ve srovnání s popovou kulisou ve vinotéce i v restauraci.

Prodavačům či doplňovačům regálů pak údajně směna lépe uběhne za hudebního doprovodu, navíc jsou prý lidé i produktivnější. „(Také) Čekání ve frontě na kasu může být úmorné. Při poslechu pěkné písně na něj můžete na chvíli zapomenout,“ dodal Marketing Journal.