Maloobchod opět zabral. V dubnu rostly tržby za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty

Spotřeba domácností dál zůstává spolehlivým tahounem české ekonomiky: tržby v maloobchodě se zvýšily v dubnu meziročně o 5,6 procenta. Zrychlily tak tempo oproti březnu, kdy stouply o 3,7 procenta. Dařilo se zejména nepotravinářskému zboží (+12,9 procenta) a pohonným hmotám (+9,9 %). Naopak tržby za potraviny klesly o 3,6 procenta.

Nejrychleji rostly tržby za prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby (o 20,3 %), vyplynulo ze zprávy Českého statistického úřadu.

Větší zájem spotřebitelů o nákupy se projevil také ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím. Tržby v prodejnách s oděvy a obuví vzrostly o 19,9 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 17,2 %, s výrobky pro domácnost o 14,0 %, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 10,1 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 6,3 %.

Pokles tržeb naopak zaznamenaly prodejny potravin, a to jak nespecializované (o 3,7 %), tak i specializované (o 1,1 %).

„Díky vyšším mzdám lidé více utrácejí a maloobchodníkům rostou tržby. Stále populárnější je luxusní zboží, které dříve bylo hůře dostupné. Lidé přestávají hledět pouze na cenu a začínají více zohledňovat kvalitu,“ uvedl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Růst tržeb v maloobchodu (zdroj: ČT24)

Rostou ceny, rostou tržby

Dubnové tržby se po očištění o kalendářní vlivy zvýšily o pět procent a navázaly na dobré výsledky z prvního čtvrtletí, kdy stouply o 6,2 procenta. Jednou z příčin rostoucích tržeb jsou zvyšující se ceny, což je patrné hlavně u léků a potravin. Na trhu však existují prodejny, kde ceny klesají. Jedná se hlavně o obchody s počítači a oblečením, dodal Křeček. 

Ekonomka Komerční banky Monika Junicke upozornila, že solidně rostoucí mzdy, utlumená inflace i rekordně nízká nezaměstnanost spotřebitele v nákupech podporují.

Za celý rok očekáváme, že si obchodníci polepší o 7,3 % v průměru. Nadále se bude dařit především obchodníkům se zbytným zbožím a spotřeba domácností tak zůstane i v následujícím období hlavním pilířem ekonomického růstu.
Monika Junicke
ekonomka Komerční banky

„Teplé počasí lákalo k nákupům jarních a letních oděvů, sportovního zboží, také zahrádkářská sezona začala dříve,“ uvedla pro agenturu ČTK ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Nižší zájem o potraviny ovlivnil termín velikonočních svátků. „Vloni se na Velikonoce nakupovalo z velké části v dubnu, letos převážně v březnu,“ doplnila.

Nedochází ani k citelnému poklesu, ani nárůstu, a maloobchod si již řadu měsíců udržuje svoji velice solidní výkonnost, poznamenal hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Zájem spotřebitelů o nepotravinářské zboží přikládá tomu, že jsou si poměrně jistí ohledně své finanční situace v nejbližší době. 

„Spotřebitelský optimismus je nejvyšší za posledních 20 let. Je podporován nejrychlejším růstem reálných mezd za posledních patnáct let a současně nejnižší mírou nezaměstnanosti za posledních takřka 22 let,“ upozornil Kovanda. Za celý letošní rok očekává růst spotřebitelských výdajů o 7,1 procenta. 

Také hlavní ekonom ING Bank pro ČR Jakub Seidler zdůraznil, že spotřeba domácností bude v letošním roce patřit mezi hlavní faktory růstu tuzemské ekonomiky. Pokles tržeb za potraviny přičítá tomu, že v minulém roce se velikonoční nákupy potravin odehrály v dubnu, zatímco letos již na konci března.