Rakousko podá žalobu na německé mýtné u Soudního dvora EU. Česko si zákon prostuduje

Proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta, kterému v pátek dala zelenou německá Spolková rada, podá Rakousko žalobu u Soudního dvora EU. Podle agentury APA to oznámil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí, především těch, které s Německem sousedí. Mýtné má být zavedeno v roce 2019. České ministerstvo dopravy chce prozkoumat konečnou podobu zákona. Proto zatím nesdělilo, zda navrhne vládě, aby se Česko k žalobě připojilo.

Rakousko: Je to mýtné jen pro cizince

Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí. Do jejich čela se postavilo právě Rakousko. Leichtfried chystaný německý krok označil za „mýtné pro cizince“, které je v rozporu s právem EU.

„Považuji toto mýtné za diskriminační a neslučitelné s právem EU,“ uvedl Leichtfried. Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.

Česko by se k žalobě mohlo přidat

Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky mluvil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně. Leichtfried v prohlášení kritizoval také Evropskou komisi. „Postup Evropské komise je skandální,“ řekl. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už na konci loňského roku dosáhl s Evropskou komisí ve sporu o mýtné kompromisu. 

Novinářka a politoložka Bára Procházková: Mýtné je v Německu velmi ožehavé téma (zdroj: ČT24)

Český premiér Bohuslav Sobotka už dřív uvedl, že by se k případné žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. České ministerstvo dopravy nyní prozkoumá finální verzi německého zákona.

„Vadilo by nám, kdyby se kompenzovala výše dálniční známky za slevu na dálniční dani, protože to by byla jasná diskriminace,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň zopakoval, že rozhodnutí k připojení žaloby České republiky k Rakousku není v kompetenci ministerstva dopravy, ale musí je schválit vláda.

Ťok se zatím nicméně kloní spíš ke smířlivější cestě spolupráce s Evropskou komisí, která kauzu podrobně sleduje. „Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,“ dodal Ťok.

  • Majitelé aut registrovaných v zahraničí měli platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.
  • Roční mýtné by bylo možné koupit kdykoliv během roku s platností 12 měsíců.
  • Dálniční známka má být elektronická a ke koupi na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. 
  • Řidiči by měli povinnost uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, byl by jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.
  • Kontrola dálničních známek se měla uskutečňovat digitálně pomocí srovnání poznávacích značek vozů zaznamenaných na dálnici s databází aut, za které bylo zaplaceno mýtné.
  • Výše pokut pro řidiče bez dálniční známky nebyla stanovena. Německé ministerstvo dopravy ale ujistilo, že by pokuty vymáhalo i v zahraničí.

O zavedení mýtného pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali dopadů na příhraniční obchod a spolupráci.

Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Plénum Spolkové rady ale v pátek tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní auta tak už v Německu nestojí nic v cestě. 

Pokud by Spolková rada v pátek rozhodla opačně, musel by být svolán zprostředkovací výbor složený ze zástupců Spolkového sněmu i Spolkové rady, který by hledal kompromisní řešení. Jednání zprostředkovacího výboru není časově omezeno, a mohlo se tak protáhnout na několik měsíců, což mohlo ohrozit mýtné jako takové.

V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm pak pro návrh znovu našla většina. Plán je sice srdeční záležitostí Křesťanskosociální unie (CSU), ale jak řada poslanců sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU), tak sociální demokracie dávala najevo, že z něj nikterak nadšená není, a hlasovala pro něj především z toho důvodu, že je součástí koaliční smlouvy.

Schválený návrh počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velice nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

  • Němci i cizinci by měli zaplatit stejně. Roční tarif se počítá z následujícího sazebníku a přímo úměrně se zvedá za každých sto centimetrů kubických motoru. Níže uvedené hodnoty je tedy třeba vynásobit: v případě motoru o objemu 1,2 litru dvanácti, u 2,0litrového motoru dvaceti a podobně.
  • Vozy emisní třídy Euro 3 nebo horší: s benzínovým motorem bude platit sazba 6,50 eur, s dieselovým 9,50 eur.
  • Vozy emisní třídy Euro 4 a Euro 5: s benzínovým motorem zaplatí řidiči 2 eura, s dieselovým 5 eur
  • Vozy emisní třídy Euro 6: s benzínovým motorem zaplatí řidiči 1,80 eur, s dieselovým 4,80 eur.
  • Za karavan má platit sazebník, který počítá s 16 eury za každých 200 kilogramů vozu.
  • Více než 130 eur za rok by ale neměl zaplatit nikdo.
  • Řidiči ze zahraničí si budou moci vybrat známku s platností 10 dnů, dva měsíce nebo jeden rok – cena se vypočítá podle uvedeného sazebníku.
  • Známky bude možné koupit přes internet nebo aplikací pro chytré telefony.
  • Zdroj: „Infopapier Infrastrukturabgabe“ německého ministerstva dopravy
  • Ceny za krátkodobé, tedy 10denní a dvouměsíční užívání dálnic v Německu se počítají podle ceny, kterou by motorista zaplatil za roční užívaní dálnice. Vypočtený roční poplatek určí kategorii, do níž vozidlo spadá, a ta určuje cenu krátkodobých.
  • Při roční ceně 0–20 eur vyjde 10denní poplatek na 2,50 eur a dvouměsíční na 7 eur. 
  • Při roční ceně 20–40 eur vyjde 10denní poplatek na 4 eura a dvouměsíční na 11 eur.
  • Při roční ceně 40–70 eur vyjde 10denní poplatek na 8 eur a dvouměsíční na 18 eur.
  • Při roční ceně 70–100 eur vyjde 10denní poplatek na 14 eur a dvouměsíční na 30 eur.
  • Při roční ceně 100–130 eur vyjde 10denní poplatek na 20 eur a dvouměsíční na 40 eur.
  • Při roční ceně 130 eur vyjde 10denní poplatek na 25 eur a dvouměsíční na 50 eur.