Spotřeba nafty a benzinu loni stoupla. Díky nízkým cenám i růstu ekonomiky

Řidiči loni natankovali v Česku meziročně o 4,7 procenta více nafty, mírně o 0,4 procenta stoupla i spotřeba benzinu. Informoval o tom Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Mezi hlavní důvody růstu podle něj patří nízké ceny pohonných hmot, způsobené levnou ropou, růst ekonomiky nebo mírná zima, která posílila spotřebu benzinu i v zimních měsících.

Loula očekává podobný vývoj spotřeby i letos, a to díky nízkým cenám. Ty jsou nyní nejnižší od jara roku 2009. Podle dat společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje, je litr nafty aktuálně k mání v průměru za 24,79 koruny. Litr Naturalu 95 pak vyjde průměrně na 26,46 koruny. Nejdražší byly pohonné hmoty v období posledních sedmi let v roce 2012, kdy benzin stál v Česku přes 38 korun a nafta 37 korun.

  • V loňském roce se spotřebovalo téměř 1,6 milionu tun benzinu (2,09 miliardy litrů) a zhruba 4,5 milionu tun nafty (5,39 miliardy litrů).
  • Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) se loni meziročně zvýšila o 45,7 procenta na rekordních 43,6 milionu metrů krychlových.
  • Zdroj: ČTK

Celkem je v Česku asi 3800 veřejně přístupných benzinových pump. Ve srovnání s okolními státy vychází Česko jako pumpařská velmoc. Dlouhodobě vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích.

Stlačený zemní plyn šel rekordně na odbyt

Loula připomněl, že v Česku loni meziročně výrazně vzrostl i prodej stlačeného zemního plynu (CNG) určeného pro dopravu. Český plynárenský svaz již na konci ledna oznámil, že jeho spotřeba pro automobily a autobusy se loni v Česku meziročně zvýšila o 45,7 procenta na rekordních 43,6 milionu metrů krychlových.

V Česku podle plynařů jezdí v současné době zhruba 13 tisíc vozidel na CNG. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu je v Česku celkově registrováno 7,07 milionu vozidel. Podíl těch s pohonem na CNG tak tvoří necelé dvě desetiny procenta.