V Itálii povolili hromadnou žalobu na Fiat kvůli klamným údajům o spotřebě

Italský odvolací soud zvrátil rozhodnutí soudu nižší instance a povolil hromadnou žalobu proti italsko-americké automobilce Fiat Chrysler Automobiles. Firma se měla dopustit klamání zákazníků ohledně spotřeby modelu Panda. Podobná žaloba by mohla padnout i proti Volkswagenu.

Kritizovaný vůz Fiat Panda podle italské organizace na ochranu spotřebitelů Altroconsumo spotřebovává o dvacet procent více paliva, než tvrdí výrobce. Překračuje tudíž zákonem povolenou sedmiprocentní odchylku. Hromadná žaloba požaduje pro každého majitele vozu Panda, který se k ní připojí, odškodné ve výši 239 eur (6500 korun).

Nejde však o jedinou hromadnou žalobu proti automobilce v Itálii. Altroconsumo nyní čeká na to, zda soud v Benátkách schválí podobný postup i proti německé automobilce Volkswagen. Německý koncern měl údajně nadhodnocovat palivovou úspornost naftového modelu Golf 1,6 TDI. Altroconsumo s obviněními týkajícími se spotřeby vozů Fiat Panda a Volkswagen Golf přišla v loňském roce, netýkají se proto aktuálního skandálu kolem falšování emisních testů automobilkou Volkswagen.

Fiat
Zdroj: Reuters/Mario Anzuoni

Německý koncern se potýká s rozsáhlým problémem

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí v září obvinila výrobce vozů Volkswagen, že u automobilů s naftovými motory používal software umožňující při testování zatajit nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Začátkem listopadu navíc uvedl, že zhruba 800 tisíc jeho vozů vypouští do ovzduší více emisí oxidu uhličitého, než doposud tvrdil.

Dotyčné automobily nejspíš čeká povinná prohlídka, počítá se s ní v Německu, mluví se o ní i v Česku. Většina aut by kvůli oxidům dusíku měla projít aktualizací softwaru, v některých případech bude nutná ale i hardwarová úprava. V některých zemích už se také hovoří o výši odškodného. V USA chce VW nabídnout majitelům postižených vozů balíček platebních karet v hodnotě přibližně 25 tisíc korun, který ale příjemce nezavazuje k tomu, aby nežaloval Volkswagen.