Auta nejenže se začnou v příštích několika málo letech jinak vyvíjet a vyrábět, ale lidé je budou i jinak používat – tak vidí budoucnost prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Kvůli těmto trendům tak podle něj musí automobilky čelit nejen novým výrobcům, jako je Tesla, ale i firmám z IT sféry Applu či Googlu.
Jahn: V příštích 15 letech se auta promění víc než za poslední půlstoletí
Jahn na brněnské konferenci o automobilovém průmyslu prohlásil, že firmy jako Google a Apple se nezajímají pouze o výrobu aut, ale i o to, jakým způsobem lidé čas v autě tráví. „Auto se mění. Už nestačí, aby vás dovezlo z místa na místo, ale bude propojené s internetem a okolním světem. Jde o dopad průmyslové revoluce a směřování k takzvanému průmyslu 4.0. V autoprůmyslu se tato revoluce rozjela rychleji než v ostatních odvětvích,“ řekl Jahn.
A aby takovému vývoji stačily i české automobilky, musí na nové trendy umět reagovat a to souvisí také s odpovídajícím vzděláním i výzkumem. „Je otázkou, zda máme dostatek zdrojů a jestli je umíme využít,“ uvedl Jahn s tím, že kvůli demografickému vývoji budou v příštích letech chybět až stovky lidí.
Na konci těchto nových trendů stojí podle Jahna chytrá továrna, která bude v novém automobilovém světě konkurenceschopná. V Česku se podle něj například vyvíjí řada autonomních systémů řízení. „Je možné, že se dostaneme mezi světovou špičku, ale stále pokulhává snaha o spolupráci s univerzitami a výzkumnými institucemi,“ uvedl.
Dosud český autoprůmysl roste. Od ledna do září se výroba meziročně zvýšila o čtyři procenta na 973 127 vozů. Loni se produkce tuzemských automobilek zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vyrobených vozů.
Dieselgate změní měření emisí
Na konferenci se nemluvilo pouze o budoucnosti, ale i o tom, co se v autoprůmyslu děje právě teď. A na přetřes přišla i aféra kolem podvodu s měřením emisí automobilky Volkswagen. Jahn, který je zároveň i členem dozorčí rady Škody Auto a vedoucím mezinárodních prodejů německého koncernu VW, připustil, že se musí vyřešit způsob měření emisí a stanovení emisních limitů.
U měření je podle něj třeba zdůraznit, že výsledky z laboratoře budou vždy odlišné než z reálného provozu. „Druhou otázkou je, jak se stanoví emisní limity. Naplňování ambiciózních limitů vzniklých od stolu znamená pro autoprůmysl enormní náklady. A poslední otázka je, jak podporovat alternativní pohony,“ poznamenal Jahn.
Automobilky nemají podle něj problém vyrábět a nabízet vozy na elektřinu, na plyn či auta s hybridním pohonem. „Poptávka je však stále nízká, zákazníci o tato auta nemají velký zájem. Ten je pouze v zemích, kde existuje státní podpora,“ zmínil Jahn Norsko, Nizozemsko a částečně Francii.
Aféra Volkswagenu vypukla 18. září, kdy americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí firmu obvinila, že do svých vozidel s naftovými motory instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažila obejít zákony na ochranu ovzduší.
Problém se po celém světě týká 11 milionů automobilů, z toho je 1,2 milionu škodovek. Přímo v Česku se prodalo asi 148 tisíc aut vybavených motory, které umějí obcházet měření emisí. Kvůli skandálu odstoupil generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn.