Aféra VW mění pravidla: Brusel chce více kontrolovat nové modely aut

Brusel se rozhodl, že musí na skandál automobilky Volkswagen s podvody u emisních testů zareagovat na celoevropské úrovni – Evropská komise tak chce do konce roku vypracovat plán na reformu evropského systému pro schvalování nových modelů aut. Upravený software ve svých motorech přiznaly vedle Volkswagenu i další značky koncernu, Audi, Škoda a Seat.

Nová pravidla by podle mluvčího Komise Ricarda Cardosy měla mimo jiné zjednodušit spolupráci a výměnu informací mezi členskými státy Evropské unie. Reforma bude ale vyžadovat souhlas členských států i Evropského parlamentu.

Evropská komise již dříve připustila, že existují rozdíly mezi úrovní emisí v testovacích podmínkách a v běžném provozu. V roce 2007 postavila software umožňující manipulace s emisními testy mimo zákon, ačkoli prý neměla žádné konkrétní poznatky o jeho využívání. Začala rovněž pracovat na zlepšení testovacích metod. Nové testy prováděné v reálných podmínkách by se měly postupně zavádět od začátku příštího roku.

V úterý v podvečer se má sejít komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elžbieta Bieńkowská se šéfem značky VW, která je vlajkovou značkou koncernu Volkswagen, Herbertem Diessem.

Na obavy, že by kvůli Volkswagenu mohla být ohrožena německá ekonomika ve svém jádru, zareagoval německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. Podle něj by skandál kolem měření emisí neměl poškodit německou ekonomiku, pokud vedení automobilky a politici záležitost rychle a komplexně vyřeší. „Je na politicích, aby se snažili zajistit, že nebudou ohrožena pracovní místa 600 tisíc zaměstnanců této společnosti v celém světě,“ řekl Gabriel.

Dva miliony motorů z Maďarska

Celkově by mělo po světě jezdit 11 milionů aut koncernu Volkswagen, které v sobě mají software, jenž podvádí při emisních testech – z toho dva miliony vyrobila maďarská továrna divize Audi. Pro tamní televizi to prohlásil maďarský ministr hospodářství Mihály Varga. „Jsem si jistý, že to ovlivní maďarský automobilový průmysl,“ řekl ministr televizi TV2. „Doufám však, že tento dopad bude menší, než předpovídají katastrofické scénáře,“ dodal. Podle Vargy Maďarsko „v tuto chvíli“ žádný zákaz automobilů Volkswagen neplánuje.

Skandál VW zdaleka nekončí (zdroj: ČT24)

Ministr už dříve upozornil na to, že pokud v důsledku skandálu německé automobilky poklesne v Evropě prodej aut, mohlo by to snížit tempo růstu maďarské ekonomiky o 0,3 až 0,6 procentního bodu.

Nejen VW, ale i Audi, Škoda a Seat

Z pásů maďarské továrny spadající pod Audi loni sjelo více než 150 tisíc vozů a dva miliony motorů. VW v pondělí uvedl, že právě do vozů Audi namontovala automobilka zhruba 2,1 milionu motorů se softwarem, který umožňuje falšovat údaje při emisních testech. A také Škoda Auto přiznala, že do skandálu s emisemi naftových motorů spadá zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

V úterý se přidala i další značka koncernu – Seat. Její španělská divize oznámila, že vyrobila zhruba 700 tisíc z oněch 11 milionů upravených motorů. „Ve Španělsku již zůstává pouze malá zásoba neprodaných vozů s tímto typem motoru, méně než tři tisíce aut. Vyzvali jsme prodejce, aby dali tyto vozy stranou,“ uvedl mluvčí podniku.

Španělská vláda už o víkendu naznačovala, že bude kvůli skandálu kolem emisí požadovat po automobilce Seat vrácení části dotací, které firma obdržela v rámci programu na podporu prodeje nových vozů šetrnějších k životnímu prostředí.

Skandál kolem německé automobilky vypukl před více než týdnem, když americké úřady obvinily firmu z toho, že ve Spojených státech vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů. Sám Volkswagen posléze přiznal, že tento software instaloval do 11 milionů svých vozů. Automobilce za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun), začalo zde i trestní vyšetřování.

Aféra s naftovými motory EA 189 se později rozšířila i do Evropy, kdy německý ministr dopravy Alexander Dobrindt uvedl, že VW nemanipuloval s emisním měřením pouze u amerických aut, ale problém se údajně týká i evropských motorů.

Šéf VW Group Matthias Müller
Zdroj: ČTK/Newzulu/VERONIQUE PHITOUSSI

Nový šéf, nový plán

Šéf koncernu Martin Winterkorn pak minulý týden rezignoval a dozorčí rada na jeho místo jmenovala dosavadního generálního ředitele Porsche Matthiase Müllera. Ačkoliv Winterkorn tvrdí, že o manipulacích s emisemi nevěděl, začala se o něj zajímat německá prokuratura.

Nový šéf Volkswagenu Müller následně na setkání s vysokými manažery podniku oznámil, že automobilka připravila komplexní plán, který má zajistit, aby její naftové automobily splňovaly emisní normy.  

Podle agentury DPA také upozornil na to, že i když je software v 11 milionech aut, aktivován byl pouze u části z nich. „Proto počítáme s tím, že počet skutečně postižených automobilů bude nakonec nižší,“ dodal. Koncern bude podle Müllera majitele vozů se softwarem umožňujícím manipulace v příštích dnech informovat o potřebné úpravě jejich automobilů.