Jančurův RegioJet je letos v zisku

Železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury je prý už letos v zisku. Firma si vedla dobře, celkový výsledek společnosti se meziročně zlepšil o necelých 60 milionů Kč, když podle předběžných výsledků RegioJet snížil ztrátu na přibližně 38 milionů Kč.

Firma byla však zisková podle Jančury již loni. „Ne z hlediska účetního, ale z hlediska finančního jsme už loni byli v zisku a od letoška hospodaříme se ziskem celkově,“ komentuje výsledek Radim Jančura, majitel holdingu Student Agency, pod který patří i vlakový dopravce RegioJet.

K pozitivnímu vývoji hospodaření pomohl především firmě nárůst cestujících, který ve směru z Prahy na Ostravsko a do Košic činil 46 procent. RegioJet zde přepravil 2,4 milionu lidí. Podle Jančury tím připravil o vedoucí postavení na této trati České dráhy.

Příliv cestujících RegioJetu pokračuje i letos. Za první čtvrtletí letošního roku přepravil svými vlaky v České republice více než 641 tisíc cestujících, což znamená více jak třetinový nárůst cestujících ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. „Počet cestujících v našich vlacích rostl v roce 2014 rychleji, než jsme předpokládali, a dohromady s našimi autobusy jsme přepravili o 1,93 milionu cestujících více. To je o milion sto tisíc vyšší přírůstek cestujících, než jaký za rok 2014 uvádějí například České dráhy na celé své síti se sedmi tisíci spoji denně,“ říká Jančura.

České Dráhy uvádějí růst počtu cestujících v roce 2014 v celé své síti o 864 tisíc.

Novinky, na které láká RegioJet

RegioJet představil v roce 2014 řadu novinek, které výrazně přispěly k růstu popularity jeho spojů, například:

  • Prodloužení spojů až do slovenských Košic či Martina a získání nových cestujících na těchto trasách.
  • Jako první dopravce v ČR a SR zavedl RegioJet ve vlacích dětské herny s kinem pro nejmenší cestující.
  • Vlaky RegioJet rozšířily v ČR v roce 2014 také počet zastávek – a to o Českou Třebovou, Třinec centrum a Návsí a dopravce otevřel nová prodejní místa v Českém Těšíně, Zábřehu na Moravě a České Třebové.
  • Novinkou bylo uvedení do provozu nových vozů Astra, které cestujícím nabízejí systém palubní zábavy zabudovaný přímo do sedaček – s možností sledování filmů, poslechu hudby a nabídkou další palubní zábavy.

Dohnáním národního dopravce podle Jančury přestává existovat spor o podnákladové ceny, ale pouze pokud jde o současnost. Naopak za minulá léta vyzval RegioJet České dráhy k úhradě 717 milionů, což má být škoda, kterou národní dopravce údajně způsobil predátorskými cenami v době po nástupu RegioJetu v roce 2011. Ze stejného důvodu žádá po drahách odškodnění i konkurenční Leo Express, jehož žalobu už soud řeší. Další žalobu podal Jančura na ČD za transakci z roku 2008, kdy České dráhy inkasovaly za majetek od státu 12 miliard korun, ale podle majitele RegioJetu byla skutečná hodnota o sedm miliard nižší, tudíž šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Dráhy však pochybení odmítají. (čtěte více)

  • Dohromady přepravily vlaky RegioJet a autobusy STUDENT AGENCY v roce 2014 na svých trasách více než jedenáct milionů cestujících.To je zhruba o milion cestujících více, než má obyvatel Česká republika.

RegioJet také požaduje kompenzace od slovenské vlády, kvůli své trase Bratislava–Košice. Jeho podnikání zde naráží především na stoprocentní slevy pro studenty, důchodce a děti, které od 17. listopadu 2014 zavedla vláda premiéra Roberta Fica (Směr-sociální demokracie) a které na této trase poskytují státní rychlíky. RegioJet požaduje od vlády alespoň částečné kompenzace. Nabízí, že bude studenty a důchodce vozit zdarma, ale žádá proplacení poloviny nákladů (čtěte více).

Dálkové vlaky RegioJet jezdí v České republice na trase Praha – Ostravsko a Třinecko; jeden pár spojů jezdí z Prahy přes Ostravu na Slovensko do Žiliny a Košic, další pak z Prahy do Žiliny a Martina. Právě rozšíření nabídky spojů o nové destinace na Slovensku stejně jako navýšení kapacity mezi Prahou a Ostravskem patří k hlavním důvodům pokračujícího více než 30% meziročního růstu počtu cestujících ve vlacích RegioJet.

RegioJet
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

RegioJet si připsal dílčí úspěch u soudu

Jihomoravský kraj se musí nyní znovu zabývat žádostí společnosti RegioJet. Ten požaduje text smlouvy s Českými drahami o zajištění dopravy pro roky 2010 až 2019 a rozdělení kompenzací podle jednotlivých linek. Kraj před třemi lety žádost odmítl a ministerstvo vnitra nevyhovělo odvolání RegioJetu. Krajský soud v Brně však rozhodnutí ministerstva zrušil a to zrušilo původní zamítavé rozhodnutí Jihomoravského kraje, vyplývá z rozsudku a z informací ministerstva.

České dráhy tehdy zveřejnily výši kompenzací za celý kraj, za jednotlivé linky však hovořit odmítlo s odvoláním na obchodní tajemství. Ve sporu se střetává tato argumentace Českých drah a argumentace Student Agency, která poukazuje na zákon o svobodném přístupu k informacím a o nároku na efektivní kontrolu využití veřejných peněz.

Společnost Radima Jančury rozhodnutí vítá. Ministerstvo své předchozí rozhodnutí však hájí. „Odpovídalo rozhodovací praxi ministerstva vnitra v roce 2012, která vycházela z přístupu správních soudů. Od té doby se však přístup judikatury diametrálně změnil směrem k maximální transparentnosti veškerých informací, jimiž disponují subjekty veřejného sektoru,“ uvedla mluvčí ministerstva Hana Malá.

České dráhy nyní podle mluvčího Radka Joklíka musejí čekat, jak se znovu rozhodne Jihomoravský kraj a zda požadované údaje zveřejní.

Samotný soud sice Českým drahám nic nenařídil, konstatoval však, že „lze se ztotožnit s tvrzením žalobce, že pouhé poskytnutí celkově vyplacené úhrady na vyrovnání prokazatelné ztráty dopravce (kompenzace), je nedostatečné“. A pokračuje konstatováním, že „k řádné veřejné kontrole takto použitých prostředků je nezbytné též poskytnutí údajů o vyplacené kompenzaci dle jednotlivých tratí-linek“.

Společnost, která je součástí skupiny Student Agency, žádala už dříve o výši finančních kompenzací na dálkové linky v souvislosti s výběrovým řízením na provoz rychlíků na trati Olomouc–Krnov–Ostrava. Ministerstvo dopravy v dubnu 2013 na doporučení rozkladové komise zveřejnilo údaje za rok 2010 a 2011 k nelibosti Českých drah.