Černému trhu s vínem se daří, stát přichází o miliardy

Až o 2,5 miliardy korun je česká státní kasa každoročně lehčí v důsledku černého trhu s vínem. Na dnešní tiskové konferenci to řekl prezident Svazu vinařů ČR Tibor Nyitray. Vinaři si nechali vypracovat studie, ze kterých vyplývá, že každý rok neprojde zdaněním až 100 milionů litrů vína. Sudové víno se totiž prodává na přibližně 30 tisících místech a tak velké množství prodejců je podle Nyitraye za současných právních podmínek neuhlídatelné.

Prezident svazu vinařů upozornil, že černý trh s vínem má několik podob. „Zaprvé, je to prodej vína, které je dovezeno načerno, načerno prodáváno, nezatíženo daní z přidané hodnoty a následně zisky z toho nejsou zatíženy ani daní z příjmu,“ uvedl. Nelegální prodej podle něj pak vytváří prostor, aby se prodávalo pančované nebo falšované víno. „Pančované víno je víno, které je nějakým způsobem nedovoleně upravováno, buďto přidáním vody, glycerolu, syntetických barviv, cukru a jiných látek,“ popsal praktiky podvodníků. Falšovaným vínem se zase chápe takové víno, které bylo vyrobeno v zahraničí, je ale vydáváno za produkt českých vinařů.

Nyitray navrhl, aby se víno od domácích vinařů mohlo kromě vlastních sklepů nebo prodejen prodávat i ve vinotékách nebo vinárnách jako dosud. Nicméně taková prodejní místa by měla s konkrétním vinařem uzavřít smlouvu, která by byla zároveň i certifikátem o původu vína. „Tudíž bude zaručeno, že oba dva subjekty půjdou ze svou kůží na trh a nedovolí, aby jim někdo zkazil renomé,“ poznamenal.

Omezit černý trh by podle Nyitraye měl mimo jiné zákaz prodeje vína z opakovaně plnitelných sudů. „To je jeden z kamenů úrazů, kdy se nádoby, ze kterých se to prodává, opětovně plní, je to nádoba, která je velice náchylná na to, aby se s vínem manipulovalo,“ uvedl Nyitray, který zdůraznil, že tuzemští vinaři nechtějí omezovat dovoz vína do Česka. Jediné, co by se mohlo změnit, je forma jeho prodeje. Víno z dovozu by se namísto z opakovaně plnitelných sudů mohlo prodávat například z takzvaných „bag in boxů“ čili krabic, uvnitř nichž je plastový sáček s ventilem. Toto balení neumožňuje opakované plnění vína.

„Nikdy jsem neřekl, že se zakáže prodej sudového vína. Řekl jsem, že musíme vstoupit do tohoto systému prodeje, který dává obrovský prostor pro pančování, pro prodávání nekvalitního vína, dává prostor k daňovým únikům a teoreticky může ohrozit i zdraví spotřebitelů. Já bych nerad opakoval metylalkoholovou aféru, která tady byla před třemi lety. Na ministerstvu už dlouhodobě připravujeme novelu zákona o vinohradnictví a vinařství, která by pomohla tyto palčivé problémy vyřešit,“ říká ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Prezident svazu rovněž uvedl, že vinaři mají v současné době vypracované více než dvě desítky opatření, která by měla černý trh omezit. Základem by mělo být zamezení pašování vína ze zahraničí, nejproblematičtější jsou hlavně černé dovozy z ostatních států EU. Podléhají totiž výrazně liberálnějšímu režimu než dovozy ze třetích zemí a jsou nyní takřka nekontrolovatelné.

Mezi vinaři se rozproudila bouřlivá debata poté, co se před časem objevila informace, že by chystaná vinařská novela mohla radikálně omezit prodej sudového vína například ve vinotékách. Takové omezení je podle ministerstva zemědělství pouze jednou ze tří připravovaných variant jak se s jeho falšováním vyrovnat. Zatím není jisté, kterou z nich ministerstvo nakonec vybere. První z nich počítá s tím, že stáčené víno bude možné prodávat pouze u výrobce vína, tedy u vinaře ve sklepě. Druhou variantou je prodej vína v obalech, které nebude možné falzifikovat, třetí má být posílení kontrol.

Malí vinaři: Chtějí nás vytlačit z trhu

Malí vinaři sdružení ve Vinařské asociaci vidí za snahou regulovat vinotéky záměr velkých vinařství vytlačit je z trhu. „Velcí vinaři by chtěli získat tento segment trhu pro sebe, proti tomu se musíme bránit,“ sdělil Petr Marek z asociace. Byť malá vinařství sudová vína téměř nevyrábí, jsou pro ně vinotéky klíčovými odběrateli láhvových vín. Pokud by vinotéky musely přestat prodávat sudová vína, přišly by až o 70 procent tržeb, což by vedlo k jejich likvidaci. Malí vinaři by tím přišli o klíčový distribuční kanál.

Spotřeba vína je v Česku výrazně vyšší než produkce. Čeští a moravští vinaři jsou schopni z domácích vinic zásobit zhruba jen pětinu trhu, zbytek se musí vyvážet. Pokud chtějí tuzemští vinaři prosperovat, musí být podle Marka řešení koncepčnější. Malí vinaři, kteří se specializují především na kvalitní, přívlastková vína se nesnaží podbízet nízkými cenami, naopak hodlají cenu moravských vín zvyšovat.