Ťok: Když už vyvlastňovat, tak po německém vzoru

Praha – Výkupy pozemků potřebných pro výstavbu dálnic, liberalizace české železniční sítě, komplikace kolem zajišťování výběru mýta na našich silnicích – ministr dopravy Dan Ťok je v krátké době již několikátým šéfem rezortu, který ale bude muset vyřešit řadu klíčových projektů, které jeho předchůdci odkládali.

Ministra dopravy Ťoka letos čeká několik úkolů (zdroj: ČT24)

„Potřebujeme připravovat stavby, to znamená rozběhnout projektovou přípravu a také tu územní přípravu, to jest získávat pozemky do naší držby a možnost na nich stavět,“ říká ministr, který si za příklad bere Německo. Zde totiž funguje systém takzvané předčasné držby – jestliže se rozhodne o stavbě ve veřejném zájmu, tak se pozemky vyvlastní a začne se na nich stavět. Až potom se řeší majetkové vypořádání, o kterém rozhoduje soud. Nejdůležitější ale podle Ťoka je, že během tohoto soudního vypořádání stavba klíčové komunikace běží.

Takovou praxi sice německá ústava dovoluje, ta česká ale ne. Ministr tak podle svých slov přemýšlí, jestli není doba tuto debatu otevřít. Problematická hradecká dálnice D11 a výkup okolních pozemků se sice vyřešil a v roce 2016 bude dálnice zřejmě otevřena, ale obdobných komplikací kolem výkupů je podle ministra hodně. Zároveň ale zdůraznil, že prioritou není vyvlastňování. Stát chce v prvé řadě pozemky vykoupit. U zemědělců pak nabízí výměnu.

ČTĚTE: Vlastníte půdu na budoucí dálnici? Stát si nově připlatí

Česko liberalizuje železnice

Ministerstvo dopravy bude i letos pokračovat v liberalizaci dopravy – ve čtvrtek vypsalo první letošní tendr na rychlíkovou trať mezi Plzní a Mostem. Vítězná firma na tuto linku vyrazí od poloviny prosince 2016 a vlaky tam bude provozovat 15 let. Zdaleka ale nepůjde o jediný letošní tendr. Soukromým dopravcům se má otevřít dalších pět tuzemských tratí. Mimo jiné z Prahy do Ústí na Labem a Děčína nebo z Olomouce do Ostravy.

„Provozovatel má garantovaný zisk, to znamená, že nenese velké podnikatelské riziko. Jeho zisk bude zachován, i když nebude mít dostatek cestujících,“ říká Ťok, který si od otevření železničního trhu slibuje hlavně vyšší komfort pro cestující a kvalitnější služby. O přežití Český drah se prý nebojí, prozatím se totiž otevírá asi deset procent trhu.

ČTĚTE: Hledá se provozovatel vlaků na Šumavě

Železnice
Zdroj: ČT24

V případě mýta ministerstvo zaspalo

Velkým tématem na rezortu dopravy je také to, kdo bude provozovat český mýtný systém. Smlouva s dosavadním provozovatelem – firmou Kapsch totiž skončí k poslednímu dni roku 2016. Ministr Dan Ťok kvůli problémům zrušil tendr na projektového manažera a příprava mýtného systému se znovu ocitla na začátku. O budoucnosti mýtných bran v současnosti rozhoduje odborná komise a ve hře je několik variant, včetně návratu k papírovým kuponům, která je ale podle Ťoka nepravděpodobná. Jak sám šéf dopravy přiznal, v tomto případě ministerstvo zaspalo a o dalším provozovateli mělo začít jednat už v roce 2012.

Svou roli ale sehrálo hlavně časté střídání ministrů. Jak bude stát mýto vybírat od ledna 2017, řešil už v před čtyřmi lety Vít Bárta. Od té doby se na ministerském křesle vystřídalo celkem sedm resortních šéfů. Celý koloběh vyjednávání tak většinou začínal nanovo.

ČTĚTE: Mýto: Stát prý informace má, tvrdí Kapsch