Mýto: Stát prý informace má, tvrdí Kapsch

Praha - Stát má veškeré dokumenty k provozu mýtného systému již léta k dispozici, říká současný provozovatel firma Kapsch. Ministerstvo dopravy však tvrdí ústy svého ministra Dana Ťoka opak. Nemá prý dostatek informací k tomu, aby mohlo systém převzít a provozovat ho. Ředitel firmy Kapsch Karel Feix však v České televizi uvedl, že je připraven být partnerem i nadále.

Kapsch: Jsme připraveni být dále partnerem (zdroj: ČT24)

Ministerský výbor, který má připravit nový tendr na provozování mýta po roce 2016 a řešit celou situaci s tím spojenou, se dnes sejde k jednání poprvé. O měsíc a půl později než bylo původně v plánu. Odhady toho, zda se vše vůbec ještě dá stihnout připravit včas, se liší. Odborníci se ale shodují, že pokud se bude pracovat dostatečně rychle a budou k dispozici potřebné informace, stihnout se to může. Jenže právě ohledně informací je tady spor. Firma Kapsch se zatím s ministrem dopravy nesešla, aby celou záležitost projednala osobně, i když obě strany shodně prohlašují, že společná brzká schůzka je v plánu.

Navíc podle slov ředitele Feixe však stát veškeré potřebné informace k tomu, aby mohl systém provozování mýtného převzít, již má. „Myslím, že celých osm let vystupujeme jako vstřícný partner státu, který je našim zákazníkem. Přistupujeme k projektu tak, aby to bylo výhodné pro obě strany, máme závazky ve smlouvě, že musíme dodávat informace, že musíme dodávat podklady k tomu, co se se systémem děje, jak se systém vyvíjí a upravuje, protože to je živá věc. Není to něco, co se jednou dodá a zůstává celých deset let ve stejné podobě. A veškeré tyto informace jsou dnes v majetku Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD), potažmo ministerstva dopravy,“ říká Feix. Podle něho je celá záležitost spíše otázkou toho, nakolik přesně je ministr dopravy informován. Firma je podle něho připravena být partnerem a systém podporovat i nadále, tak jako je tomu běžné i v jiných zemích, kde Kapsch působí. „Není problém vyškolit lidi,“ reaguje na otázku, jak konkrétně by mohla firma dále pomoci.

Podle Feixe už dnes probíhá řada věcí nad rámec smlouvy. Firma podle něho například školí pracovníky ŘSD, ale i celní správy, kteří v systému provádějí kontrolu na dálnicích. Na to, zda by byl Kapsch ochotný nabídnout případně i několikaměsíční spolupráci zdarma, již reaguje Feix opatrněji. „Jsme řipraveni nabídnout spolupráci, nicméně nejprve musíme mít partnera, se kterým můžeme jednat. Jak jsem řekl, bylo tady zatím 11 ministrů dopravy během fungování systému a každý měl jiné požadavky a představy. Zatím nemáme nejmenší informace o pozici nového ministra dopravy ani nového ředitele ŘSD a čekáme na ní.“

Pokud tendr neproběhne a ke konci roku 2016 nebude znám výherce tendru, tedy nový dodavatel mýtného systému, ministr dopravy Dan Ťok nevyloučil možnost přechodu na dálniční známky. Což by prakticky znamenalo návrat do doby před rokem 2007. Takovou situaci by ředitel firmy Kapsch vnímal jako velkou prohru ČR. „Máte tedy dnes již provedené investice za několik miliard korun a za to plně funkční elektronický systém, který dnes vybírá osm, možná bude i deset a více miliard korun ročně. Přes papírové známky byla výtěžnost kolem 1,5 mld kč, tak si spočítejte rozdíl. A zakonzervovat systém a čekat, co bude, to je také ztrátová investice,“ říká Feix.

Firma Kapsch se připravovaného tendru na nového dodavatele mýtného systému hodlá rovněž zúčastnit. Loni se na mýtném vybralo 8,7 mld kč. Z vybrané částky náleží Kapsch a jejím dodavatelům 18–20%.

Výběr mýtného

  • 751 km dálnic v ČR
  • 442 km rychlostních silnic v ČR
  • 6250 km silnic I.třídy v ČR
  • Celkem 1446 úseků mýtného