Zahraniční obchod opět skončil rekordním přebytkem

Praha - Zahraniční obchod Česka skončil loni přebytkem 86,1 miliardy korun, což představuje více než dvojnásobek rekordního výsledku z roku 2006. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad. Ke zlepšení obchodní bilance přispěl zejména růst přebytku u strojů a dopravních prostředků, pokles deficitu v obchodu s minerálními palivy a přechod ze schodku do aktiva u surovin. Obchodní bilance se naopak loni zhoršila v obchodu s chemickými výrobky, polotovary, materiály a potravinami.

Vývoz v uplynulém roce vzrostl o 15 procent a dovoz o 13,1 procenta. I když jsou údaje za celých 12 měsíců velmi pozitivní, prosincový vývoj zaznamenal řadu stinných stránek. Meziročně se vývoz v posledním měsíci roku 2007 zvýšil o 5,2 procenta, což je nejhorší výsledek, který zaznamenal od dubna 2006. Podobně se vyvíjel i dovoz, jehož tempo růstu 3,6 procenta bylo nejnižší od července 2005. Obchodní bilance tak skončila schodkem 1,1 miliardy korun, což ale vzhledem k pomalejšímu růstu dovozu představovalo nejnižší prosincový deficit od roku 1993.

 „Celkový výsledek obchodní bilance je potěšující i s ohledem na rekordní ceny ropy a zemního plynu. Posilování koruny vůči euru a především vůči dolaru tak vytvořilo dostatečně silný val, díky kterému česká ekonomika nepocítila plný dopad drahých surovin,“ komentoval údaje analytik ČSOB Petr Dufek. Příznivá vývoj obchodní bilance bude podle něj pokračovat i v roce 2008 a lze očekávat, že překoná magickou hranici 100 miliard korun.

 Opačného názoru je předseda asociace exportérů Jiří Grund. „Jestliže je teď nárůst exportu 15 procent, může to ještě chvíli vydržet, ale pokud půjde naše měna z 26 šesti na 25 korun za euro a tak dále, tak se růst jednou zastaví, všechno se to obrátí a nebude to k zastavení,“ varoval v rozhovoru pro ČT24.

 Náročnost současné situace pro vývozní podniky potvrdila České televizi i analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Klíčové pro další vývoj obchodní bilance podle ní bude, zda se exportérům podaří zvyšovat produktivitu práce, a tak nabízet zboží za nízké ceny.