Airbus i Boeing hlásí nové miliardové zakázky

Farnborough - Při dnešním zahájení největší světové přehlídky letecké techniky v britském Farnborough přijímali oba velcí světoví výrobci dopravních letedel - americký Boeing a evropský Airbus - zakázky v hodnotě miliard dolarů. Objednávky jsou však ve srovnání s loňskem výrazně nižší. Na vině je probíhající krize v letecké přepravě způsobená rekordně vysokými cenami paliva.

Nová letadla objednávali téměř výlučně přepravci z arabských ropných zemí, kteří těží z rekordních cen ropy a drahá paliva jim v expanzi nevadí tolik jako jiným. Etihad Airways z emirátu Abú Zabí odpoledne nejprve informovala o zakázce na 35 nejmodernějších boeingů 787 Dreamliner a deset kusů typu 777 za celkem 9,4 miliardy dolarů. Později oznámila zakázku na letouny Airbus včetně deseti obřích letadel A380 a 25 kusů připravovaného modelu A350. Spolu s 20 letadly A320 má objednávka Etihad u Airbusu podle katalogových cen hodnotu 11 miliard dolarů.

V souboji zakázek si zatím o něco lépe vede Boeing. Nejprve oznámil zakázku na 50 letounů typu 737 od nového dubajského nízkonákladového přepravce FlyDubai v hodnotě čtyři miliardy dolarů. Evropský Airbus na to odpověděl menší zakázkou od Saudi Arabian Airlines za 1,6 miliardy dolarů.

Největší světový aerosalon, jehož dějiště se každý rok střídá mezi Farnborough a Paříží, bývá tradičním kolbištěm pro zakázkové souboje mezi Boeingem a Airbusem. Letos se však na scéně vynořili i další konkurenti. Kanadský Bombardier v neděli představil projekt svého prvního velkého letounu CSeries pro 110 až 145 cestujících. Nyní potřebuje získat alespoň 50 objednávek, aby mohl zahájit jeho sériovou výrobu.

Závazné objednávky hlásí také druhý nový výrobce velkých letadel, brazilský Embraer. Dohromady 22 strojů typu 190 dodá do Mexika, Saúdské Arábie a společnosti Niki bývalého automobilového závodníka Nikiho Laudy.

„Když se Bombardier pustí do těch vyšších, to samé dělají brazilský Embrayer a nově příchozí Suchoj, tak tady bude určitě velká tlačenice, která bude tlačit zespoda, na ty dva významné výrobce, kteří doposud neměli konkurenci,“ dodává letecký publicista Martin Velek.