Reklama je stále mocná, ovlivní nákupní rozhodnutí více než třetiny Čechů

Praha - Reklama žije, nechá se jí ovlivnit na 36 procent české populace. Nejdůvěryhodněji působí reklamy na zboží, naopak propagace finančních služeb, léků a potravinových doplňků se umístila na opačném konci žebříčku. Oblíbenou formou nabízení zboží jsou ochutnávky přímo v prodejnách. Data byla shromážděna v rámci výzkumu Češi a reklama společnosti Factum Invenio.

Čemu se věří/nevěří

  • 51 procent respondentů věří reklamě při ochutnávkách a prezentaci zboží přímo v prodejnách.
  • Reklamě v televizi věří 42 procent dotazovaných, zhruba stejný počet lidí věří reklamě v novinách a časopisech.
  • Rozhlasové reklamě věří 39 procent lidí.
  • Reklamám na internetu důvěřuje 35 procent respondentů.

Olga Kopecká, Factum Invenio

„Obecně reklamě nevěří asi 55 procent lidí. Podle dlouhodobých dat od roku 1993 nákupy na základě reklamy přiznává stále mezi 30 až 40 procenty dotazovaných.“

Osobní zkušenost hraje velkou roli

Velká obliba ochutnávek a předváděček zboží či potravin spočívá v tom, že se potenciální zákazník přímo ujistí, jak daný výrobek funguje či jak daná potravina chutná. Může se na cokoli zeptat a odchází obvykle rozhodnut, zdali si daný výrobek nebo potravinu koupí.

Kvalita v očích Čechů pokulhává, u potravin jí nevěří 37 procent, u oděvů, obuvi a sportovních potřeb 34 procent. Vyšší nedůvěra v kvalitu potravin je zřejmá u obyvatel Prahy.

Nakupování
Zdroj: Jan Zátorský/isifa/Lidové noviny

Finančnictví

„Finančnictví lidé příliš nedůvěřují. Není to dáno tak reklamou jako zkušenostmi, které s takovými službami mají. Jsou vůči tomu velmi opatrní a dlouho přemýšlejí, zdali nabídce budou, či nebudou věřit,“ říká Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti.

Letáky obchodních řetězců jsou oblíbené, věří jim na 70 procent nakupujících

„Pokud jde o letáky, zejména letáky obchodních řetězců, tak ty si vybudovaly důvěru tím, že když si v nich někdo něco najde a jde do prodejny, tak to tam skutečně potom je k dispozici za tu cenu, která v letáku byla,“ říká Jan Hermann ze společnosti Factum Invenio.

Výsledky testů lidi spíš odrazují

„V případě, že se v reklamách často používají například výsledky nějakých testů, klesá důvěra v tyto výsledky,“ uvedla Kopecká. Nejvíce lidí nevěří výsledkům testů hraček a potřeb pro děti. Více reklamám věří ženy a mladí lidé do 29 let, stejně jako lidé s vyšším příjmem.