O rekonstrukci D1 se uchází přes deset firem

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo přijímání nabídek stavebních společností na rekonstrukci nejstarší tuzemské dálnice D1. Přesný počet uchazečů zatím nezveřejnilo. Generální ředitel ŘSD David Čermák nicméně v rozhovoru pro ČT24 prozradil, že zájemců je více než deset. Další informace bude sdělovat až v úterý, kdy hodlá otevírat obálky s nabídkami. Dlouho slibovaná a už několikrát odložená modernizace dálnice D1 je letošní největší silniční stavbou ve středních Čechách. Na opravu vybraných úseků má tento rok ŘSD k dispozici 1,5 miliardy korun.

„Tak jako na D1, tak i na další tendry, které byly vypsané a jejichž ukončení bylo dnes, ať je to na D3, nebo obchvat kolem Přerova, se přihlásilo více než deset firem,“ uvedl Čermák. Přesnější informace o počtu uchazečů ovšem ŘSD zatím sdělovat nehodlá. Chce, aby se uchazeči dozvěděli o počtu podaných nabídek při úterním otevření obálek, kterého mají právo se účastnit, a nikoliv z médií.

Poté, co ŘSD rozlepí obálky, budou podle Čermáka jeho experti potřebovat dva až tři týdny na posouzení nabídek. Zkoumat budou především to, zda uchazeči splňují veškeré požadavky, včetně záruk a zkušeností. „Je to o tom, aby firmy měly k dispozici techniku, která je potřebná na modernizaci D1, aby měly bankovní záruky, aby se nám nestalo, že zůstaneme viset uprostřed stavby,“ doplnil Čermák.

Zahájení opravy se stále odsouvá

Opravy D1 měly začít už o prázdninách. Kvůli problémům se stavebním povolením se termín několikrát posouval, podle posledního odhadu stavba začne nejdřív na začátku října. „Do této lhůty nejsou započteny lhůty pro odvolání uchazečů,“ upřesnil Čermák. Ministerstvo dopravy ovšem uklidňuje, že do plánovaného termínu, tedy do konce roku 2013, opravy prvních úseků stihne. „Koncový projekt není v žádném případě zatím ohrožen a to je, myslím, rozhodující kritérium,“ sdělil v květnu zmocněnec ministra dopravy pro D1 Jiří Švorc.

Oddálit začátek oprav může ještě výsledek tendru na stavební práce v případě odvolání některého z jeho účastníků. Letos má začít příprava modernizace prvních pěti úseků. Na tři už má Ředitelství silnic a dálnic povolení: jde o úseky Loket - Hořice, Větrný Jeníkov - Jihlava, Velká Bíteš - Devět Křížů.

Řidiči musí při rekonstrukci počítat s omezením

Řidiče budou v těchto úsecích čekat omezení. Zejména v počátku modernizace bude podle Švorce docházet ke změnám jízdních pruhů a dopravního značení. Většinou ale zůstanou průjezdné dva pruhy v každém směru. Modernizace umožní v roce 2050 obousměrné rozšíření vozovky na tři jízdní pruhy. Podle prorektora ČVUT Petra Moose ale nelze počítat s velkou ukázněností řidičů. „Jakákoliv větší havárie způsobí vyřazení dálnice z provozu na dlouhou dobu,“ konstatuje Moos. 

Ministerstvo dopravy proto chce, aby na kritická místa při opravě dálnice D1 dohlédla policie a neukázněné řidiče zpomalila. „Máme velmi úzkou spolupráci s dopravní policií, která bude na začátku i na konci jednotlivých úseků přítomna,“ popisuje ministr dopravy Pavel Dobeš. Další novinkou pak budou přenosná svodidla, která budou oddělovat protijedoucí auta, čímž se sníží riziko čelního střetu.

ŘSD chce řidiče o situaci na úsecích informovat pomocí elektronických informačních tabulí. Nebude na nich žádný text, ale obrázky, aby jim rozuměli i cizinci. „Chceme využít nových informačních displejů, které umožňují nejenom text, ale i piktogramy, které znázorňují nejen dopravní značku, ale i třeba tvar křižovatky nebo tvar toho dopravního omezení,“ vysvětluje zmocněnec pro modernizaci dálnice D1 Jiří Švorc.