Praha – Afrika je pro české firmy trhem budoucnosti. I přesto, že se mnozí obávají řady rizik černého kontinentu, některé společnosti na tento příliš často nevyužívaný trh míří. Afrika je přitom s průměrným růstem HDP přes 5 procent za posledních 10 let druhým nejrychleji rostoucím regionem světa. Příkladem nejen českým firmám jde nově i Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Konkrétně chystá projekty v Egyptě, Maroku a Tunisku.
Afrika: Kontinent s velkým potenciálem. České firmy ale netáhne
Mezinárodní obchodní komora se snaží upozornit na to, že africký trh má tuzemským firmám co nabídnout. Nicméně české firmy se nejvíce obávají rizika spojeného například s nestabilní politickou situací. „Při prvním zveřejnění naší strategie se samozřejmě naši partneři, banky, pojišťovny i dodavatelé chytali za hlavu, říkali: Afrika? To je snad nějaké riziko,“ uvedl Josef Novák, ředitel textilky Veba, která jako jedna z mála českých firem na africký trh expandovala.
Africké neduhy? Korupce, byrokracie i špatná infrastruktura
Kontinent má však problémů víc, ať už jde o byrokracii, nebo třeba dopravní infrastrukturu. „Dopravní náklady či náklady na elektrickou energii a telekomunikace jsou velmi vysoké. Vývozci z Ghany vyvážejí na americký trh s dopravními náklady, které jsou třikrát, čtyřikrát i pětkrát vyšší než někdo, kdo vyváží až z Číny,“ vysvětlil Zdeněk Drábek, expert WTO.
Česko má s Afrikou přesto historicky dlouhé obchodní vztahy. V 50. a 60. letech minulého století se tehdy ještě Československé podniky podílely na rozvoji průmyslu řady afrických zemí. A jména jako Sigma, Koh-i-noor, Baťa nebo Škoda tam stále mají zvuk. „Ale nějak jsme se z těch trhů vytratili, v tuto chvíli export a vůbec zahraniční obchod směrem do Afriky představuje méně než jedno procento našeho zahraničního obchodu a to je hrozně málo,“ konstatoval předseda Mezinárodní obchodní komory ČR Michal Mejstřík.