Stavebníci nenechali na nové dopravní koncepci vlády nit suchou

Praha – Pro nové dopravní stavby, s jejichž realizací počítá koncepce dopravní politiky do roku 2020 schválená ve středu vládou v demisi, není zajištěno financování. Tvrdí to Svaz podnikatelů ve stavebnictví, podle něhož hrozí, že nápady zůstanou jen na papíře. Prezident svazu Václav Matyáš navíc poukázal na to, že dokument je v rozporu s rozpočty Státního fondu dopravní infrastruktury, který bude po roce 2014 čelit razantnímu poklesu zdrojů.

Materiál požaduje investice do dopravní infrastruktury ve výši alespoň 70 miliard korun ročně. Podle stavebníků se to ale podaří splnit pouze napřesrok. V roce 2015 totiž rozpočtové výhledy fondu dopravy předpokládají, že se financování sníží na 45 miliard korun a o rok později stoupne jen nepatrně na 47 miliard korun.

„Současná situace nejen že neumožňuje seriózní investorskou přípravu, ale znejišťuje i dodavatelskou sféru, která nemůže plánovat vlastní kapacity,“ upozornil Václav Matyáš.

Kromě objemu zdrojů považuje Matyáš za problém i stav přípravy projektů, které by se měly po roce 2014 realizovat. Překážky v podobě výkupů pozemků či územních řízení mají například pražský okruh, R35 i dostavba dálnice D11. Podle Matyáše nelze u žádného z těchto projektů očekávat, že se je podaří v daných termínech zahájit.

Problémy se zpožďováním staveb se prý projevují také v současnosti. V důsledku toho SFDI nevyčerpal loni zhruba 12 miliard z evropských peněz a letos nedočerpá dalších zhruba 15 miliard korun.

Profesor z pražské stavební fakulty ČVUT František Lehovec i přesto míní, že nová koncepce bude přínosem. Vnímá ji jako impuls pro budoucí vládu, aby se snažila stanoveného harmonogramu držet a zejména přehodnotit výši dotací po roce 2014. Ty jsou natolik nedostatečné, že neumožní ani pokračovat v zahájených stavbách.

S ČÍM POČÍTÁ NOVÁ KONCEPCE DOPRAVY 20142020

Vláda v demisi odsouhlasila plán výstavby silnic, železnic a vodní infrastruktury do roku 2020 ve středu. Kabinet Jiřího Rusnoka se shodl na tom, že do dopravní infrastruktury se bude investovat minimálně 70 miliard ročně. Strategický plán výstavby je nutný pro čerpání dotací z Evropské unie a zahrnuje následující:

  • Oprava dálnice D1 je nejdražším projektem vůbec. Úsek mezi Mirošovicemi a Kývalkou vyjde na 14,8 miliardy a hotový by měl být nejpozději v roce 2022.
  • Pražský obchvat Běchovice – dálnice D1 by měl být postaven v letech 2017 až 2021 za 11,6 miliardy korun.
  • Úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta za zhruba 11 miliard korun by měl vzniknout mezi roky 2015 a 2018.
  • Navazující úseky R35 ve směru na Vysoké Mýto a Litomyšl se mají připojit do roku 2021 a vyjít na skoro 20 miliard korun.
  • K největším připravovaným projektům na železnici patří modernizace trati mezi Brnem a Přerovem v úseku Blažovice–Nezamyslice na dvojkolejnou trať pro maximální rychlost 200 kilometrů v hodině za 24,2 miliardy korun (do roku 2023).
  • Přes 20 miliard korun má stát modernizace železničního uzlu v Brně a výstavba nového nádraží v letech 2018 až 2023.
  • Na vodních cestách je největší plánovanou investicí splavnění dolního toku Labe u hranic s Německem, kde má vzniknout kontroverzní stavba plavebního stupně v Děčíně. Realizace se očekává v letech 2018 až 2021; vyjít by měla na 4 miliardy korun.