Rušení vlaků v Pardubickém kraji změní život stovkám lidí

Pardubice – Docela nová podoba veřejné regionální dopravy v Pardubickém kraji, která začne fungovat letos v prosinci, ovlivní život asi 500 lidí. Ti dnes dojíždějí vlakem do zaměstnání nebo školy z míst, kde s novým jízdním řádem železniční doprava umlkne nebo projde zásadní redukcí. Informoval o tom krajský radní pro dopravu Jan Tichý. Dodal, že peníze, které krajský úřad ušetří zrušením těchto vlaků, použije na posílení dopravy na nejvytíženějších tratích regionu, po kterých denně cestuje asi deset tisíc lidí.

Pardubický kraj, pro který začala veřejnou dopravu organizovat společnost Oredo, chce, aby od příštího roku přestaly jezdit vlaky na šesti tratích. I na většině ostatních se chystají velké změny – nezřídka redukčního charakteru. I tam, kde provoz posílí, dojde k omezením – kraj na návrh Oreda nechá spoje projíždět některými zastávkami.

O vlaky ale podle vedení kraje přijdou výhradně obce, jejichž obyvatelé o železnici stejně nemají zájem. „Platit z veřejných prostředků devadesát korun za kilometr u vlaku, ve kterém cestují tři lidé, když můžeme oblast obsloužit daleko levněji autobusem, by bylo přinejmenším ekonomicky nesmyslné,“ uvedl radní Tichý s tím, že kraj vycházel z výsledků průzkumů počtu cestujících, které šestkrát ročně provádějí České dráhy.

Vlaky nepojedou 381 lidem

Celkově se tak omezení železniční dopravy v Pardubickém kraji dotkne jenom několika stovek lidí, kteří denně dojíždějí. „Změny tam, kde železniční dopravu neobjednáváme, se týkají v průměru 381 cestujících denně, tam, kde jsme počet spojů omezili, dalších 172 cestujících. Denně v kraji jezdí asi 23 tisíc lidí, takže se to dotkne asi dvou a půl procenta cestujících,“ zdůraznil Jan Tichý. Náklady, které kraj platil na jejich dopravu, činily podle radního patnáct procent celkové částky, kterou region dával Českým drahám.

Očekávaná omezení železniční dopravy

Skončí:

  • 015 (Přelouč – Prachovice) v úseku Heřmanův Městec – Prachovice
  • 016 (Chrudim - Borohrádek) v úseku Holice - Borohrádek
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Moravský Karlov – Štíty
  • 025 (Dolní Lipka – Hanušovice) celá
  • 262 (Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou) v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice
  • 271 (Chornice – Prostějov) v úseku Chornice – Dzbel

Výrazná omezení:

  • 018 (Choceň – Litomyšl) v úseku Vysoké Mýto město – Litomyšl pojede 5 párů vlaků – pouze ve špičkách
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávek v Černovíru
  • 260 (Česká Třebová – Brno) v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou pouze vlaky Sp a R
  • 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče) v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, ostatní zastávky vlaky projedou; v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče zůstane pouze víkendový provoz

Dráhy samotné dostanou v příštím roce od Pardubického kraje stejně peněz jako letos, proto také ujedou stejný počet kilometrů. Vlaky ale stáhnou na nejdůležitější trati, po které podle Tichého jezdí až 10 tisíc lidí denně.

Starostové se dali přesvědčit

Obce s omezením provozu většinou nakonec souhlasily, ačkoli když se objevily první zprávy o tzv. optimalizaci veřejné regionální dopravy v Pardubickém kraji, byli starostové proti. Kraji se ale podařilo změnit jejich názor, ustoupil jim přitom jenom málo. Vlaky oproti záměrům Oreda budou jezdit například na Králicku až do Moravského Karlova, ačkoli se původně hovořilo o jejich ukončení v Králíkách, o víkendu budou jezdit vlaky také ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice, přestože je krajský organizátor chtěl zrušit úplně. Starostové nakonec kývli. „Jedná se sice o určitý úbytek služby pro obec, ale vzhledem k tomu, že vlakem tady jezdí minimum lidí, problém s tím nemám,“ poznamenal k plánovanému projíždění vlaků obecní zastávkou starosta Újezdu u Chocně Zdeněk Držmíšek.

Místo vlaků objedná kraj autobusy, které jsou podle radního Tichého asi čtyřikrát levnější. V souvislosti s tím se ale vyskytla i kritika stavu regionálních silnic, autobusy by mohly mít problémy také v době zimních kalamit v horských oblastech Orlických hor nebo Českomoravské vrchoviny – právě tam totiž vlaky přestanou jezdit či zastavovat.