Kvůli rodičovské rozeslaly úřady dopisy, po jejich přečtení ale přetrvávají otázky

Úřad práce rozeslal informativní dopisy o navýšení rodičovského příspěvku všem rodinám, kterých se týká. Části z nich ale nejsou některé informace jasné. Přitom některým hrozí, že část peněz propadne, pokud si nezmění částku, kterou měsíčně dostávají. Jasno nemají ani tehdy, když se obrátí na e-mail zřízený proto, aby rodičům zodpovídal dotazy ohledně zvýšení příspěvku.

Video Události ČT: Dopis MPSV kvůli rodičovské vyvolal ještě více otázek
video

Události ČT: Dopis MPSV kvůli rodičovské vyvolal ještě více otázek

Zdroj: ČT24

Kvůli navýšení rodičovského příspěvku o 80 tisíc korun dostaly desítky tisíc rodin s dětmi do čtyř let, které rodičovskou nevyčerpaly již dříve, dopisy a leckdo pozvedá obočí již při pohledu na jeho první větu: „Od 1. 1. 2020 se všem rodičům, kteří k tomuto datu čerpají rodičovský příspěvek (…), automaticky navyšuje celková částka této dávky…“

Z dopisu však není jasné, co přesně to znamená, respektive co mohou rodiče s částkou, kterou mají navíc k dispozici, dělat. „Automaticky se to prodlouží, nebo automaticky se to navýší? To tam není nikde napsané,“ poukázala matka osmiměsíčního chlapce Tereza Vodičková. 

Z vyjádření mluvčí Úřadu práce Kateřiny Beránkové vyplývá, že ona automatika se netýká částky, kterou rodiny měsíčně dostávají, nýbrž toho, kolik měsíců budou rodičovskou ještě pobírat. Jinými slovy, rodiny s dětmi, kterým se blíží čtvrté narozeniny, nestihnou vyčerpat všechny peníze, pokud aktivně nezasáhnou.

„V případě, že rodič chce upravit měsíční částku rodičovského příspěvku, aby ho například rychleji vyčerpal nebo aby dosáhl na celkový obnos, je pak potřeba si měsíční částku upravit,“ doporučila mluvčí Beránková. 

Omezená rada po e-mailu

Kolik rodin to musí udělat, úřad neví. A jak upozorňují někteří rodiče, neví i leccos dalšího. V souvislosti se zvýšením příspěvku vznikl speciální informační e-mail, jenž ale rodiče, kteří mají konkrétní otázky například ohledně správné měsíční částky, svými odpověďmi neuspokojí.

„Vlastně je to ve zkratce, že call centrum poskytuje jenom obecné informace. Že nemají vůbec přístup k údajům, které potřebujeme zjistit,“ shrnula matka dítěte Dana Volánková 

S dopisem v ruce pak rodiče chodí na úřady práce, kde jim teprve dokážou poradit s konkrétní částkou navýšení.