Česká armáda bude mít i po vyřazení strojů Mi-24 bojové vrtulníky. Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) oznámil, že vojáci dostanou bojové vrtulníky Viper a víceúčelové stroje Venom. V úvahu připadalo i pořídit pouze víceúčelové helikoptéry Black Hawk, podle Metnara je ale kombinace dvou strojů vhodnější. Nabídka byla za 14,5 miliardy korun.
Armádě zůstanou bojové vrtulníky. Podle Metnara pořídí kombinaci strojů Viper a Venom
České vrtulníkové letectvo zatím spoléhá především na stroje sovětské konstrukce. Vojáci létají v bojových Mi-24 a víceúčelových Mi-171. V budoucnu je sice nahradí americká technika, ale vojáci budou i nadále spoléhat na dva typy – bojové AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Výrobcem obou typů je americký Bell.
Ministerstvo zvažovalo také možnost, že by se pořídily pouze víceúčelové stroje, v tom případě by šlo o typ UH-60M Black Hawk od společnosti Sikorski. Na to ale úřad podle Lubomíra Metnara nakonec nepřistoupí.
„Expertní skupina posoudila dvě varianty, které byly nabídnuty, a bylo rozhodnuto, že to bude systém H1. To znamená, že to bude v kombinaci 8 venomů a 4 vipery,“ uvedl ministr obrany. Smlouvu by chtěl mít podepsanou do konce roku.
Za dvanáct vrtulníků by měl stát zaplatit 14,5 miliardy korun. Nabídka na dvanáct black hawků byla levnější, nabídka slibovala cenu 13,2 miliardy. V ceně nabídky je kromě vrtulníků také jejich vybavení zbraňovými systémy, munice, údržba a zaškolení a výcvik personálu.
Česká vláda v minulosti oslovila kromě americké také italskou vládu, která nabídla stroje AgustaWestland AW139M. Podle tehdejší ministryně obrany Karly Šlechtové (za ANO) ale žádná z nabídek České republice nevyhovovala.
Z 85 procent shodné typy
Vrtulníky Viper jsou dvoumístné dvoumotorové stroje schopné nést protivzdušné zbraně i výzbroj k boji proti pozemním cílům. Konstrukčně vycházejí z typu Supercobra, který používají americké ozbrojené síly již od 70. let. Jeho předchůdcem potom byly Cobry AH-1, které létaly již ve Vietnamu.
Současnou variantu Viper, kterou by měla dostat i česká armáda, používá zatím pouze americká námořní pěchota. Bell má kromě Česka objednávky z Bahrajnu a Pákistánu, dodávka do Pákistánu ale byla odložena.
Dvoumotorové Venomy UH-1Y mohou nést až dvanáct osob, případně náklad, vyzbrojit je lze nenaváděnými raketami, případně kulomety. Maximální vzletová hmotnost je přes osm tun, což je ovšem podstatně nižší hodnota než v případě Mi-171 (13 tun).
Stroje konstrukčně vycházejí z helikoptér Huey, které – podobně jako cobry – rovněž létaly již ve Vietnamu.
Bell uvádí, že jsou vipery a venomy z 85 procent konstrukčně shodné. Jejich současné využívání tak snižuje logistické i další náklady, je nutné vlastnit méně náhradních dílů a shodnost také usnadňuje výcvik personálu.