Dálniční známky by měly stát polovinu toho, co v Rakousku. Máme totiž poloviční síť, říká mluvčí ÚAMK

Poslanec ANO Martin Kolovratník ve čtvrtek navrhl zvýšit cenu roční dálniční známky pro osobní auta z 1500 na 2000 korun, Poslanecká sněmovna o tom rozhodne při červencovém hlasování. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) s tím však nesouhlasí. Nápad odmítl i Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK). Jeho mluvčí Igor Sirota byl hostem Interview ČT24.

Video Interview ČT24
video

Interview ČT24: Igor Sirota

Ministr uvedl, že cena se nezmění, dokud nebude hotová oprava dálnice D1, která má být podle současných plánů dokončena v roce 2021.

„Zdražení dálniční známky není aktuální. Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1500 Kč. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér,“ napsal na Twitteru Kremlík. O tom, že diskusi o zvýšení ceny dálničních známek je možné vést nejdříve po dokončení oprav na D1, v pátek mluvili i lidovci.

Cena by měla odpovídat dálniční síti

Ministerstvo dopravy ve čtvrtek uvedlo, že Kolovratníkův návrh znamená pouze zvýšení maximálního cenového limitu dálniční známky v zákoně, což by umožnilo změnu výše poplatku do budoucna. Se zdražením známky ale počítá ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo přinést nárůst příjmů z dálničních známek asi o dvě miliardy korun.

„Neodpovídá to reáliím, které jsou v Evropě, to znamená zemím, které nemají mýtné, ale mají dálniční známky,“ uvedl k tomu mluvčí ÚAMK Sirota. Rakousko má zhruba dvojnásobně větší dálniční síť než Česko. „Kdybychom to velmi zjednodušeně brali, tak by u nás měla být cena poloviční, protože máme poloviční síť, tak by to bylo někde okolo tisíce dvou set korun. Proč by tedy měla být cena dva tisíce?“ podivil se Sirota.
Srovnání cen ročních dálničních známek
Zdroj: Dalnicni-znamky.com
Jak dále uvedl, letos s výjimkou Maďarska a Rakouska nezdražil žádný stát, kde se používají dálniční známky. Rakousko podle Siroty z důvodu inflace zvýšilo cenu o dvacet centů.

Někteří politici už delší dobu navrhují, aby platila tolerance k alkoholu u cyklistů. V posledních měsících téma znovu ožilo a dostalo se k projednání do sněmovny. ÚAMK se staví rozhodně proti. „Nepovažujeme to za vůbec rozumné. Když si vezmete jenom čísla z loňského roku, čtyřicet čtyři mrtvých cyklistů, z toho 27 % pod vlivem alkoholu. Zabili se jenom proto, že měli ne jednu, ale třeba více těch skleniček,“ sdělil Sirota.

Jak rostla cena dálniční známky
Zdroj: Ceskedalnice.cz
Podle mluvčího stojí každý lidský život za to, „aby se ti, kdo se mají chuť napít, omezili“. „Vezměte si, že v Evropě umře na silnicích ročně 25 tisíc lidí, jedno okresní město je pryč každý rok, to je strašné číslo. Vezměte si česká čísla, jedna obec je pryč. Moc nerozumím, proč bychom tomu měli jít vstříc,“ zamyslel se Sirota.

V Interview ČT24 se dále mluvilo o cestách na letní dovolené či o stavu českých silnic a dálnic. Záznam celého pořadu si můžete pustit ve videu v úvodu článku nebo poslechnout jako podcast.

Stáhněte si Interview ČT24 s Igorem Sirotou 36.14 MB