Pivovary už začaly vařit velikonoční speciály. Většina bude dozelena

Ačkoliv do Velikonoc zbývají ještě téměř dva měsíce, sládkové v pivovarech na jižní Moravě mají napilno. Do Velikonoc je čeká kromě běžné výroby připravit i speciální třináctistupňové zelené velikonoční pivo. Ve Starobrnu v pátek připravili první várku. Letos ho bude znovu 4700 hektolitrů a podruhé se bude prodávat i na Slovensku. Speciály chystají i další pivovary v regionu.

V pivovaru Starobrno vaří zelený speciál už třináctým rokem. A v brněnském pivovaru nechtějí produkci tohoto speciálu zvyšovat, aby udrželi jeho výjimečnost. Vypije se pak během dvou týdnů.

„Je to pro nás významná událost, chceme, aby po zeleném pivu byl hlad a vyvolat poptávku s tím, že není pro každého. Do restaurací dáváme jen omezené množství. Chceme, aby se na zelené pivo lidé každý rok těšili,“ uvedl výrobní ředitel Starobrna Milan Schramm.

Zelené pivo díky výluhu z bylinek. A barvivu

Pivovarníci přidávají do piva bylinný výluh, jehož obsah znají jen čtyři lidé. Výsledný vzhled a chuť pivu dodává navíc ještě likér. Pivo jde do čtyř a půl tisíce restaurací, asi desetina objemu na Slovensko. Zelené pivo si vyžaduje i speciální světlý slad.

Společnost Heineken ČR, která vlastní brněnský pivovar, ale před šesti lety čelila aféře, když se ukázalo, že pivovar velikonoční speciál dobarvoval nejen proklamovaným bylinným výluhem, ale také likérem s umělým barvivem. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pak ve správním řízení rozhodla uložit pivovaru pokutu 50 tisíc korun za klamání spotřebitele. Původně však pivovaru hrozila až třímilionová pokuta. 

  • Zelený čtvrtek (latinsky feria quinta hebdomodae sanctae) je podle křesťanské tradice pátý den Svatého týdne (počítáno od Květné neděle včetně) a předvečer velikonočního tridua. 
  • Přívlastek zelený vznikl podle některých teorií zkomolením původního německého názvu Greindonnerstag (lkavý čtvrtek) na Gründonnerstag (zelený čtvrtek).
  • Zdroj: wikipedia.org

Pivovar totiž tehdy označil zelené pivo jako 13° Bylinný speciál a v reklamě hlásil, že pivo získává svou barvu díky bylinnému výluhu. „Byla to informace neúplná. Pivo získává barvu zároveň z likéru Blue Curacao, jenž obsahuje barvivo E133, tedy brilantní modř,“ vysvětlil tehdy pivovar. Tato informace se sice vyskytovala na víčku sudu, ne už ovšem na reklamním poutači a dalších reklamních předmětech.

Duchovním otcem zeleného piva je Petr Hauskrecht, dřívější zaměstnanec Starobrna. Ten nyní ale vaří ve svém vlastní speciály. Brněnský minipivovar Hauskrecht uvařil speciál PH 13 Marcen. Märzenbier, česky březnové pivo, se ve středověkém Bavorsku nazývalo poslední pivo uvařené před svátkem svatého Jiří. Po něm bylo až do konce září královským dekretem vaření piva zakázáno.

„Důvodem byl nejen častější výskyt požárů v pivovarech v letním období, ale i vyšší teploty, které kvašení a zrání spodně kvašených piv bez umělého chlazení neumožňovaly. Aby se takové pivo až do podzimu nezkazilo, vařilo se na vyšší stupňovitost a ukládalo v hlubokých sklepích pod vrstvou říčního ledu. PH 13 Marcen, další speciál ze série Peter's Collection, má stejně jako jeho středověký vzor tajemně jantarovou barvu,“ uvedla Kristýna Krakešová z pivovaru Hauskrecht.

Jarní speciály chystají také další pivovary v kraji. Například ten slavkovský jich připravuje hned několik. Jedním z nich je vídeňský speciál, pivovar chce ale navařit ještě další dva.

„Sladová karamelovost s bylinně chmelovými tóny či tóny pomerančové kůry nás pomyslně přesune v podobě slavkovského alt bieru do německého Düsseldorfu. Slavkovské žitné, které se snoubí se skopovým masem, jen dokreslí probouzející se jarní přírodu,“ uvedl vedoucí obchodu pivovaru Zdeněk Vlček.