Brněnské tramvaje ušetří za vytápění. Pomůže automatické zavírání dveří

V brněnském dopravním podniku vrcholí přípravy na příchod zimy. Technici už mají vyměněné pneumatiky skoro všech trolejbusů a autobusů. Letošní novinkou je využívání takzvané světelné závory u tramvají. Jde o systém automatického zavírání dveří. Teplo by tak z vagonů nemělo zbytečně unikat.

Brněnský dopravní podnik utratí za zimní provoz miliony korun. Uplynulá zima byla minimálně o patnáct procent dražší než ta loňská. Ve vozech se víc topilo, kolem čtyřiceti z nich muselo kvůli mrazu a sněhu do servisu. Takzvané světelné závory by měly ušetřit za vytápění tramvají, kterých jezdí v Brně zhruba tři stovky.

Teplo z tramvají nebude zbytečně unikat

„Světelná závora zabraňuje tomu, aby se při průchodu cestujících dveře zavřely. Do tří vteřin po signálu se ale začnou zavírat, pokud tam ale někdo strčí nohu, tak se znovu otevřou,“ vysvětlil funkci automatického zavírání dveří denní mistr vozovny Medlánky Milan Novotný. Na světelné závory upozorňují na dveřích tramvají žluté samolepky. Podobný systém je běžný už například ve vagonech na železnici.

Na zimu připravují mechanici dopravního podniku i trolejbusy a autobusy. Zkontrolovat musejí přes tři tisíce kol u víc než čtyř set padesáti vozů. Hlubší vzorek pneumatiky dovolí projet vyšší vrstvou sněhu, která byla v Brně například v polovině letošního prosince.

Do ulic vyrazí speciální mazací trolejbus

Mnohem větší komplikace ale způsobuje ledovka. V zimě roku 2014 se proto desítky trolejbusů nemohly pohnout z místa. Dopravce tak znovu nachystal speciální mazací trolejbus. „Nemrznoucí směs je umístěná v nádržích na střeše vozu, odtud je přiváděná hadičkou na sběrací hlavici, která je zvláštně upravená a tu směs rovnoměrně roztírá na trolej,“ vysvětlil vedoucí technického provozu trolejbusové dopravy DPMB Marian Čech.