Něco jako svatební agentura, ale pro volby. Firma „vyzdobí“ místnost a dodá i urny

Objednávky začala firma vyřizovat už tři měsíce před volbami (zdroj: ČT24)

V pátek začínají volby a radnice dokončují přípravy. Pro některé z nich je už přes dvacet let obstarává společnost z Březolup na Zlínsku. Přestože podle jejího jednatele Ludvíka Korábečného už všechny objednávky vyřídila, očekává, že se na ni v průběhu čtvrtka a pátečního dopoledne ještě některé obce obrátí.

Starostové si mohou u této společnosti objednat veškeré vybavení, které je pro volební místnosti dané zákonem. „Ze zákona musí být v čele místnosti státní znak. Na budově musí být státní vlajka. Budova musí být označená tím, že tam je volební místnost. Musí tam být také označení volebního okrsku,“ vysvětlil Korábečný.

„A samozřejmě k doplnění pohodlí občanů se používají orientační nápisy, které usnadňují hledání, kde je volební místnost, nebo vyzývají k připravení občanského průkazu.“ 

Firma tak starostům nabízí státní vlajku, znak, urnu, ale i předtištěné cedule, na které si obce samy doplní už jen číslo volebního okrsku. O tuto službu mají zájem zejména malé obce. „Větší města si to tisknou sama,“ doplnil Korábečný.

Objednávky začala firma vyřizovat už tři měsíce před volbami. Celkem se na ni podle Korábečného obrátilo už 100 až 150 obcí a měst. Přesto očekává, že někteří starostové budou vybavení volebních místností shánět ještě v den voleb.

„To tak vždycky bývá, že se někteří začínají zabývat volební místností až v pátek ráno a při rozbalování zjistí, že jim něco chybí,“ řekl. I pro ně ale mají vše nachystané.

Začínala v dobách ČSFR

Společnost v Březolupech funguje už od roku 1990 a zabývá se také výrobou erbů, praporů, mincí či plaket. Obce se na ni začaly obracet po zániku České a Slovenské Federativní Republiky, kdy se měnily státní symboly. „V situaci, kdy neexistují obchody, kde si to můžete objednat, tak naráz starostové nevěděli, co s tím,“ uvedl Korábečný.

Nejprve chtěla firma pomoci jen několika starostům, se kterými se její jednatel znal. „Začali se na nás obracet další a další a k tomu pak přišly i vlajky a ostatní věci. A nakonec i věci na volby,“ popsal vývoj firmy Korábečný.