Modernizované Pendolino má nové sedačky. První třída už není totéž co druhá

Speciální vysílání ČT24 k modernizaci Pendolin (zdroj: ČT24)

Nová sedadla, jiné barvy v interiéru, dětské kino či přehledné LCD displeje namísto panelů s diodovými zobrazovači nalezli cestující ráno v Pendolinu, které odjíždělo z Prahy do Košic. Po sobotním představení vyjela nyní první modernizovaná jednotka s cestujícími na pravidelnou linku.

Před necelými třinácti lety, kdy poprvé svezly cestující, byly sice jednotky Pendolino na české železnici malým zjevením, ale od té doby se leccos změnilo. Ve srovnání s moderním interiérem jednotek Leo Expressu či vagonů, které nakoupil Regiojet v Rumunsku, jsou již přežité. České dráhy se to pokouší změnit revitalizací jejich interiéru – za každou modernizovanou soupravu zaplatí 35 milionů korun.

„Rozhodli jsme se provést komplexní obnovu, která se týká interiéru oddílů pro cestující, toalet, vybavení bistrooddílu, sedadel, nebo elektrických zásuvek,“ upřesnil Miroslav Kupec z vedení Českých drah. Designér Jiří Španihel, který je pod novou podobou interiéru podepsán, upozornil také na nové diodové osvětlení s využitím stříbrných odrazných desek na stropě.

Významný rozdíl postřehnou cestující u sedadel. V původním provedení Pendolina u Českých drah byla shodná sedadla v první i druhé třídě, lišila se pouze barvou potahu a tím, že v první třídě převažovalo uspořádání, kdy cestující seděli čelem k sobě, zatímco ve druhé třídě hrálo prim „letecké“ uspořádání se sedadly v řadě za sebou.

Nový interiér Pendolina – 2. třída
Zdroj: České dráhy

V revitalizovaném Pendolinu jsou sedadla v první a druhé třídě odlišná, v první třídě jsou potažená kůží. Počet sedadel v první třídě však zůstal prakticky stejný (zmizela pouze jedna sedačka, kterou nahradila police na zavazadla). Rozložení sedadel se nezměnilo ani ve druhé třídě, zůstávají tedy pouze tři sedadla na šířku vozu v jedné řadě. 

Dráhy představily koncem roku 2015 svůj nový designový manuál, který měl sjednotit podobu interiéru nových vozidel. Ačkoli i poté přicházely do provozu nové řady vagonů – zejména modernizované velkoprostorové vozy pro vlaky do Berlína – ještě se v nich manuál nijak nepromítl. Naopak v podobě prvního revitalizovaného Pendolina již je patrný. Mluvčí drah Radek Joklík uvedl již dříve, že rozsah obnovy dopravce konzultoval „s předními designery v oblasti kolejových vozidel Jiřím Španihelem a Patrikem Kotasem“. Španihel je podepsán pod designovým návrhem, zatímco Kotas vytvořil původní podobu interiéru českých Pendolin.

Revitalizované Pendolino
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Jako první dostalo novou podobu Pendolino číslo 005. Dráhy mají v současné době šest provozuschopných jednotek tohoto typu, probíhá již modernizace druhé z nich. Úpravy si zajišťují ČD samy. „Pracoviště v Praze jsme speciálně upravili, abychom mohli celou 200metrovou jednotku renovovat najednou – na dvou kolejích zároveň,“ přiblížila mluvčí společnosti Monika Bezuchová. Druhé revitalizované Pendolino by mělo zasáhnout do provozu v listopadu. Pak budou následovat úpravy ostatních, celá flotila Pendolin bude v novém po prázdninách příštího roku, nastínila mluvčí Bezuchová.

V prvním čtvrtletí příštího roku by podle Michala Štěpána, který je jako člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu, měla být hotová také oprava části jednotky poničené při tragickém střetu s kamionem v roce 2015.

Pendolino
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Během postupné modernizace ale jednotlivé soupravy chybějí drahám v běžném provozu. Podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského jezdí místo nich „spoje v kvalitě Intercity“ s klimatizovanými vagony se zásuvkami a restauračním vozem. Náhradní soupravy se objevují od července zpravidla na jednom páru spojů Supercity denně a dráhy s nimi počítají až do prosince.

Jednotky Pendolino jezdí v Česku s cestujícími od prosince 2004. Úvěr, který si na Pendolina vzaly, splatily ČD v roce 2014. Dráhy o Pendolinech tvrdí, že jsou v provozním zisku, ačkoli v době, kdy je splácely, končil provoz v účetní ztrátě. Konkurent drah Leo Express loni na podzim vydal prohlášení, podle kterého před příchodem konkurence „ČD účtovaly na trase Praha–Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu“.