Jaká témata do předvolební kampaně? Podle lidí je důležité zdravotnictví nebo důchodová politika

Na co by se politici měli před volbami zaměřit? Podle lidí by nejdůležitějšími diskutovanými tématy v kampaních měly být zdravotnictví, důchodová reforma a rodinná a sociální politika. V červnovém průzkumu Trendy Česka je označilo přes čtyřicet procent respondentů. Největší vliv ale bude mít na rozhodování lidí v první řadě dosavadní zkušenost s politickou stranou. Volební program je spíš na druhém místě. Průzkum pro Českou televizi provedla Kantar TNS.

Nejdůležitějším tématem pro předvolební kampaň je podle respondentů zdravotnictví, ke kterému se přiklonilo 49 procent občanů.

Z dalších témat se na předních příčkách umístila důchodová reforma a rodinná a sociální politika, obě tato témata považuje za důležité až 41 procent z dotázaných. Vybírat mohli až tři z deseti nabízených témat.

Průzkum agentury Kantar TNS
Zdroj: Kantar TNS

Na čtvrtém místě se objevilo globální téma migrace s 38 procenty, zatímco bezpečnost jako taková je až šestá s 25 procenty.

Nejmenší zájem lidé projevovali o otázku přijetí eura a dopravu, které vybralo shodně dvanáct procent respondentů.

Ze sociodemografického hlediska převažuje u žen častěji důraz na zdravotnictví, u mužů zase daňová reforma, doprava a společná evropská měna. Rozdíly panují i mezi různými věkovými skupinami. Zatímco pro mladší do 29 let jsou silnější témata ohledně EU a eura, pro věkovou kategorii 30 až 44 dominuje rodinná politika, ale zajímají se také o daňovou reformu. Pro starší občany jsou pak jednoznačnými tématy zdravotnictví a důchodová reforma.

Hlas podle programu? Spíš podle zkušenosti se stranou

Otázka pak je, jak moc dotyčná témata hrají roli při rozhodování, komu dát hlas. Z průzkumu totiž vyplývá, že Češi se obecně nejčastěji rozhodují podle svých dosavadních zkušeností s politickou stranou či hnutím a teprve poté podle programu. Osobnost lídra nebo složení celé kandidátky není většinou až tak důležité.

Dosavadní zkušenosti hrají větší roli u mužů, lidí mladších 44 let, občanů s vyšším vzděláním a také mezi podnikateli. Podle volebního programu se častěji rozhodují ženy, lidé do 44 let a také podnikatelé.

Průzkum agentury Kantar TNS
Zdroj: Kantar TNS

80 procent lidí zároveň deklarovalo, že se o program obecně zajímá. Největší podíl, dvě pětiny všech respondentů, ale má informace pouze zprostředkované médii, nebo čerpá od přátel či známých. Třetina občanů pak uvádí, že dotyčný program zběžně prolistuje. Ani ne každý desátý pak program čte velmi podrobně.

ČSSD měnila lídra, pro Zaorálka bylo nejvíc lidí i v průzkumu

Strany však cítí důležitost i v osobě volebního lídra. Sociální demokracie v červnu obměnila svůj tým, když premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) přišel o post šéfa strany a volebního lídra. Zatímco předsedou je nyní Milan Chovanec (ČSSD), do voleb stranu povede Lubomír Zaorálek (ČSSD).

Zaorálek by byl i podle průzkumu nejúspěšnějším lídrem, myslí si to téměř čtvrtina dotázaných. Pro Chovance se vyslovilo 15 procent lidí a pro Sobotku desetina občanů. Více jak třetina ale nedokázala situaci zhodnotit. Ostatně mezi voliči ČSSD je osobnost lídra věc, která je spíš na druhém místě.

  • Aktuální průzkum pro ČT v rámci pravidelného projektu Trendy Česka provedla společnost Kantar TNS. Sběr dat probíhal ve dnech 15. 6. až 25. 6. 2017 na reprezentativním vzorku 571 respondentů, který odráží reálné sociodemografické rozložení společnosti (pohlaví, věk, kraj, vzdělání, místo bydliště).