V Česku chybí 6000 řidičů kamionů, v Ústí pro ně otevřou speciální obor

Události: Řidičů kamionů je v Česku nedostatek (zdroj: ČT24)

V Česku chybí stále víc profesionálních řidičů autobusů a nákladních aut. Dopravci teď hledají nouzová řešení – v jiných zemích i na středních školách. V Ústeckém kraji otevřou od podzimu nový obor – řízení kamionu.

Řidič kamionu Radek Novák vyráží do Německa. Za zády má 19 tun potravinářských směsí a před sebou čtyři týdny mimo domov. Sám neví, jak dlouho tento režim ještě vydrží. „Já jsem odmalička chtěl jezdit, ale jak je člověk starší, tak už myslí na něco jiného, klidnějšího,“ říká řidič, který za volant usedá už 22 let.

Právě zkušené řidiče dovedou firmy zaplatit na české poměry velice dobře. „Pohybuje se to mezi 40 až 60 tisíci,“ říká jednatel firmy BLM Trucking Jan Bokoč. Přesto se zájemci nehrnou. Firma z Krupky u Teplic má 63 aut, která jezdí hlavně po Německu. Potřebovala by 120 řidičů, dvacet jich ale chybí.

„Osmnáct aut máme v tomhle místě, což je Padborg v Dánsku, naše cílová destinace. Vidím, že řidič je neobsazený, takže v tuto chvíli je tam pět aut, která by mohla jezdit, ale nemají řidiče,“ ukazuje Jan Bokoč.

Vojna už nové řidiče nezajistí

Už loni chybělo českým dopravcům podle sdružení Česmad asi 5000 řidičů. Teď je odhad už o tisícovku vyšší a zřejmě stále roste. Ceny za přepravu v celé Evropě totiž srazil konkurenční boj jen kousek nad hranici nákladů. Platy jsou atraktivní pro řidiče z chudších zemí, ale lidi ze Západu moc nelákají. A tak je nejběžnější postup takový: auto třeba z Rumunska vyrazí v pondělí se zbožím do Německa a další dva tři týdny jezdí jen po západní Evropě.

A pak je tu ještě jeden, specificky český důvod – konec základní vojenské služby. „Z armády chodilo hodně mladých mužů, kteří už se vyjezdili na vojně s náklaďákem a udělali si tam všechny papíry,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Řešení teď hledají na severu Čech. Od podzimu nabídnou dvě učiliště možnost vystudovat roční nástavbu a při ní si udělat i potřebný řidičský průkaz. Dopravci už tam lákají nové adepty. „Jsou ochotní si nasmlouvat žáky na další práci a máme zatím informace, že o ty obory je zájem,“ uvádí náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM).

Některé firmy zatím nedostatek řeší jinak: prodlužováním kamionů. Takzvané gigalinery ale zatím stát reguluje, a tak jich jezdí jen několik.