
UDÁLOSTI: Silničáři se po zimě chystají na velké opravy
Podobnou nežádoucí situaci zažilo například před půldruhým rokem Brno, kdy se pastí na řidiče stalo zdejší nákupní centrum Olympia. Opustit jeho areál tehdy řidičům trvalo i několik hodin.
O správu dálnic a silnic prvních tříd se stará stát, kdežto „dvojky“ a „trojky“ leží na bedrech krajů – a u Olympie stroje souběžně pracovaly na dálnici, kde se kvůli frézování povrchu dalo projet jen jedním pruhem, i na alternativní trase přes most na silnici II/152 směrem na Modřice.
Aby k podobnému nežádoucímu souběhu stavebních prací, který může vytvářet dopravní kolaps, propříště už nedocházelo, musí se z rozhodnutí ministerstva dopravy všechny stavby registrovat v centrálním systému Ředitelství silnic a dálnic.
„Má sloužit k tomu, abychom neopravovali na dálnici, když kraj plánuje velkou opravu na dvojce nebo trojce, která je důležitá pro daný mikroregion. Anebo obráceně, samozřejmě,“ doplňuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Testem mohou ambice ministerstva dopravy projít už za několik týdnů, kdy se po zimě stavební práce na tuzemských komunikacích znovu rozeběhnou.
Plán ŘSD: Dálniční příjezdy do Prahy a Brna
Plán ŘSD se tak týká i těch dopravně nejvytíženějších (viz infografika) a zároveň nejstarších míst. Zmiňovaná část dálnice D5 pochází už z roku 1982 a od té doby se dočkala větších oprav jenom jednou. Asfalt je zde starý přes deset let a podloží je úplně původní, takže jsou vidět velké prohlubně a praskliny.
Plán krajů: Silnice z Liberce i most v Kutné Hoře
Rekonstrukcemi svých silnic se souběžně začínají zabývat i jednotlivé kraje. Ve středních Čechách se počítá s opravou výtluků v úseku Říčany – Křenice a do budoucna v kraji plánují celkovou úpravu. Jedním z hlavních problémů jsou kamiony, které tímto místem jezdí i přes zákaz.
V Kutné Hoře spustí začátkem března rozsáhlou rekonstrukci silničního mostu mezi městskou částí Malín a středem města. Místní se nyní bojí, že se nebudou mít jak dostat na nádraží – Malín totiž od železniční stanice dělí koleje, most je jedinou přímou cestou, podchody jsou hotové jen do půlky a jiná lávka není. Opravený most by měl znovu fungovat na konci roku 2018.
Správa silnic Moravskoslezského kraje vypsala výběrové řízení na některé plánované opravy komunikací druhých a třetích tříd, nyní hledá dodavatele stavby, a pokud nenastanou v tendrech žádné komplikace, začne s pracemi co nejdříve. Oprava by se měla týkat například silnice III. třídy v Markvartovicích na Opavsku. Silničáři zde nejprve vyfrézují povrch vozovky a potom položí nový asfalt. Práce by měly přijít na osm milionů korun.
Liberecký kraj letos plánuje vynaložit na rekonstrukce krajských silnic minimálně 475 milionů korun, investovat hodlá například do rekonstrukce silnice z Liberce na Javorník.