Nový trik dodavatelů energií: Změnu provedou i bez vědomí zákazníka

Nedobrovolná změna dodavatele energií (zdroj: ČT24)

Přibývá lidí, kteří změní svého dodavatele plynu nebo elektřiny nedobrovolně – na základě telefonátu s firmou nabízející tyto služby. Ta přitom k odhlášení u původního dodavatele nepotřebuje ani podepsanou smlouvu nebo plnou moc.

„Začali s tím, že bude sleva až šest tisíc, což mě zaujalo. Chtěl jsem nabídku, abych si to spočítal,“ popisuje Zdeněk Bílek, kterému se ozvala operátorka firmy Stabil Energy s nabídkou levného plynu.

Místo nabídky mu ale přišel rovnou rozpis záloh a dokumenty k podpisu. Zdeněk Bílek nic nepodepsal a to, že změnil dodavatele plynu, se dozvěděl, až když se mu vrátila pravidelná platba.

„I kdybych to potvrdil, tak stejně jsem to vypověděl do dané lhůty a nevím, proč by mě měli bez mého souhlasu a bez mých podpisů na plné moci a na smlouvě sami převést z RWE,“ říká Zdeněk Bílek.

Místo slíbené nabídky přišel panu Bílkovi rovnou rozpis záloh a dokumenty k podpisu
Zdroj: ČT24

Na Stabil Energy přišly desítky podnětů

Dodavatel energií firma Innogy (dříve RWE) eviduje podobných případů desítky a chce se proti tomu bránit. „V tomto případě došlo k podvodnému jednání, kdy náš konkurent použil nekalé praktiky,“ uvádí mluvčí Innogy Robert Falhaur.

Innogy zvažuje podání trestního oznámení k policii i stížnost k Energetickému regulačnímu úřadu. Ten už firmu Stabil Energy zná. „Na firmu Stabil Energy jsme registrovali několik desítek podnětů jenom v průběhu tohoto roku. U firmy také probíhá kontrola,“ potvrdil mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort.

Stabil Energy se ale hájí. „Zákazník byl informován o nahrávaném hovoru, způsobu uzavření distanční smlouvy, sjednávané ceně, o termínu připojení a taky o možnostech odstoupení,“ tvrdí zástupkyně firmy Dana Matoušková.

Nejbezpečnější je hovor odmítnout

Zákon telefonické uzavření smluv umožňuje. Jenže lidé v hovoru moment sjednání smlouvy často nepostřehnou. Takto uzavřenou smlouvu může zákazník ještě do 15 dnů od zahájení dodávek energie vypovědět. Firmy se ale nevzdávají snadno, stejně jako v případě Zdeňka Bílka, kterému Stabil Energy stále tvrdí, že výpověď nepřišla. Řešením je hovor odmítnout.

„Říci, že po telefonu žádnou smlouvu uzavírat nebude, požádat o zaslání písemného návrhu smlouvy a písemných obchodních podmínek,“ radí právník Martin Bouček.

Energetický regulační úřad eviduje desítky dalších firem, které se pohybují na hraně zákona. Do té doby, než bude povinnost uzavírat smlouvy na energie pouze písemně, nemůže proti nim většinou zakročit.

  • Smlouvu je možné sjednat v jakékoliv formě (např. prostřednictvím telefonu), neujednají-li si smluvní strany v závazku něco jiného nebo nestanoví-li formu zákon. Ze zákona neplyne povinnost, aby smlouva o dodávkách energií byla uzavřena písemně. Společnost však musí být schopna prokázat, že smlouva byla opravdu sjednána (například prostřednictvím záznamu telefonického hovoru).
  • Má-li spotřebitel pochybnosti o sjednání smluvního závazku, má možnost obrátit se na Energetický regulační úřad, který rozhoduje spory o určení, zda právní vztah mezi zákazníkem a společností trvá nebo zanikl, a kdy se tak stalo (více informací na webu ERÚ).
  • Odstoupit od smlouvy může spotřebitel podle energetického zákona v případě smlouvy o dodávce energií, kterou uzavřel zákazník na dálku (přes telefon), ve lhůtě čtrnácti dnů ode dne jejího uzavření. Jestliže tedy od uzavření smlouvy neuplynulo více než čtrnáct dní, může od ní odstoupit, nejlépe zasláním písemného odstoupení od smlouvy.
  • Jestliže již od uzavření smlouvy uplynulo více než čtrnáct dní, energetický zákon dává možnost zákazníkovi bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou, kterou uzavřel v postavení spotřebitele telefonicky, ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu výpověď odeslána držiteli licence. Výpovědní doba je 15 dní a začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.
  • Energetický regulační úřad vydal 28. dubna 2016 stanovisko, že lhůta pro podání výpovědi smlouvy uzavřené na dálku či s podomním obchodníkem běží ode dne uzavření smlouvy, i když energetický zákon výslovně neuvádí počátek lhůty pro podání výpovědi. Lhůta tedy končí 15. den po zahájení dodávky. Dodavatel v tomto případě nemůže vůči spotřebiteli uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, tedy například smluvní pokutu či poplatek za ukončení smlouvy.
  • Zdroj: dTest