Na dálnicích přibývá havárií i sražených chodců. Celkový počet nehod je ale nejnižší za 55 let

Události: Nehod na dálnicích přibývá (zdroj: ČT24)

Statistika nehodovosti letos nejspíš zaznamená nejlepší výsledek od roku 1961. Počet obětí je k předposlednímu dni roku 554, to je o 104 míň než vloni. Třeba na dálnicích se ale počet nehod i obětí zvýšil. Stojí za tím jak rozšíření dálniční sítě a probíhající rekonstrukce D1, tak také chyby řidičů a dokonce i chodců, kteří se na dálnicích i přes zákaz pohybují.

„Řidič, který spatří na poslední chvíli chodce, musí velmi intenzivně brzdit. Vytváří rizikovou situaci nejen pro chodce samotného, ale samozřejmě i pro řidiče jedoucího za ním,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Ignorování zákazu chodit po dálnici často končí tragicky.

Hazardují i řidiči a spolujezdci, kteří na dálnici havarují. Například při prosincové hromadné srážce aut na dálnici D1 se skupina lidí s dítětem snažila po zledovatělé vozovce dostat na druhou stranu a málem je srazil další projíždějící vůz.

„Pokud by viděli, že tady jezdí auta, mají jít okamžitě mezi svodidla. Počkat než se uklidní dopravní situace a pak přeběhnout na bezpečné místo a jít úplně co nejdál od dálnice,“ radí vedoucí dálničního oddělení Mirošovice Miloslav Čihák.

Počet obětí nehod na dálnicích (leden až listopad 2016)
Zdroj: ČT24/Policie ČR

K častým smrtelným nehodám dochází i v situacích, kdy řidič zastaví v odstavném pruhu, místo se snaží označit výstražným trojúhelníkem a přitom ho srazí jiné auto. I v těchto případech ale platí jasná pravidla.

Tísňové linky pro případ nehody
Zdroj: ČT24/Policie ČR

„Řidič zmonitoruje situaci, vezme trojúhelník už ve vozidle, pokud to půjde, vystoupí, za svodidly dojde sto metrů a umístí trojúhelník,“ popisuje správný postup Čihák. Kromě toho mají řidiči okamžitě volat tísňové linky. Do několika minut pak správce silnice dokáže místo nehody bezpečně označit.

Na dálnicích letos zemřelo 35 lidí

Srážek s chodcem na dálnicích ale neustále přibývá, nejvýrazněji na dálnici D1 a v okolí Ostravy. „Bylo to celkem 22 případů, které téměř v polovině případů končily smrtí,“ uvedl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Od ledna do listopadu zahynulo na dálnicích 35 lidí, což je o osm víc než vloni za stejné období. Nejčastěji šlo o řidiče a právě chodce. Sem spadají například i ti, kteří vystoupili z havarovaného auta a pak je srazil jiný vůz. 

Sražení člověka na dálnici (2012–11/2016)
Zdroj: ČT24

Radar pomohl snížit počet nehod

Na dálnicích kromě počtu obětí vzrostl i počet srážek aut. Dopravní policie z údajů zpracovává přehled o nejrizikovějších místech. Například na dálnici D1 v úseku Hvězdonice–Ostředek, který silničáři rekonstruovali, se mezi 25. a 35. kilometrem stalo 80 havárií.

„Je to právě ten neplynulý vjezd do uzavírky, řidiči brzdí na poslední chvíli. Docházelo tam i ke změně řazení v jízdních pruzích, někteří řidiči nezvládli manévr a došlo tam ke střetům s bariérou, která oddělovala jízdní pruhy, nebo s vozidlem, které v tu chvíli předjížděli,“ uvádí šéf dopravní policie.

Na dálnici D1 v úseku Hvězdonice–Ostředek, který silničáři rekonstruovali, se mezi 25. a 35. kilometrem stalo 80 havárií
Zdroj: ČT24

Naopak nejmíň riziková byla v tomto roce část dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. I tam se opravovalo, ale k nehodám tolik nedocházelo. Řidiči se nejspíš zalekli úsekového měření a zpomalili. Proto se s jeho zavedením počítá i pro rok příští.

„Velmi vítáme, že Ředitelství silnic a dálnic plánuje, že osadí měřicí techniku na všechny rekonstruované úseky,“ dodává Tomáš Lerch.