Portugalská firma opouští rozestavěný obchvat Třince. Ministerstvo zvažuje soud

UDÁLOSTI: Sdružení firem v čele s MotaEngil zastavilo práce na obchvatu Třince (zdroj: ČT24)

Portugalská firma Mota-Engil Central Europe oznámila ukončení prací na stavbě obchvatu Třince. Odstoupila od projektu a vyklidila staveniště. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) chce situaci řešit s portugalským velvyslancem a zvažuje obranu soudní cestou. Projekt má rozpočet 1,75 miliardy korun.

Podle informací ČT opustili pracovníci rozestavěný šestikilomtrový úsek v úterý v poledne. Zůstal po nich rozježděný terén, několik rozestavěných mostů i opuštěná stavební technika.

„Utíkají před tím, aby dostáli svým závazkům. Vyzkoušeli dát státu nejnižší cenu a pak si mysleli, že si cenu nějakým způsobem vynutí v dodatcích a dalších věcech. Ukázalo se, že to nejde a zbaběle utíkají. Jsem velmi rozhořčen a budu to chtít řešit i s portugalským velvyslancem,“ řekl České televizi Ťok. Chce, aby se společnost „vrátila a stavbu dostavěla“.

Stavbaři přestali stavět druhý úsek mezi Oldřichovicemi a Bystřicí. Ten měl být přitom dokončen příští rok v září. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla stojí za potížemi to, že se jedna z firem, která pracovala na úseku, dostala do platební neschopnosti.

Podle ŘSD bylo zastavení prací na stavbě „velkým překvapením“. Doposud totiž vše mělo probíhalo v pořádku. „Nedávno dokonce předvedli vzorový kus stavby i její harmonogram,“ dodal Rýdl. Zástupci ŘSD nyní chtějí potíže řešit právní cestou tak, aby bylo dílo předáno do užívání podle dříve dohodnutého termínu.

Přeložka silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí má být dlouhá přes šest kilometrů. Vzniknout má na ní celkem 12 mostních objektů a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavba celého obchvatu by měla stát bez DPH téměř 4,5 miliardy korun.

Po obchvatu se mělo jezdit v roce 2019

Stavba obchvatu Třince by měla být dokončena v roce 2019. Třetí úsek, který zkomplikovaly problémy s posouzením vlivu na životní prostředí, takzvanou studií EIA, se měl začít stavět příští rok. Několik let odkládaná stavba začala v roce 2014. Nová komunikace má odlehčit městu zatíženému dopravou. Jde o jednu z hlavních dopravních tepen v Moravskoslezském kraji spojujících Česko s Polskem a Slovenskem. 

Přes Třinec vede silnice I/11, která směřuje na Slovensko a patří k nejvytíženějším nejen v kraji, ale i v celé zemi. Silný provoz tam často působí kritické situace, bývají tam zácpy, stává se hodně nehod a záchranáři mají problémy projet. Páteřní síť pro pozemní dopravu v Moravskoslezském kraji tvoří dálnice D1, rychlostní silnice R48 a silnice I/11, jimž se říká Slezský kříž. Propojuje středoevropské dopravní cesty ze severu na jih a z východu na západ, které se na území kraje křižují.