Ťok musí prokázat snahu zbavit stát závislosti na firmě Kapsch

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bude muset prokázat, že udělal vše pro to, aby výběr mýta do budoucna nebyl závislý na firmě Kapsch. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) to označila za zákonnou podmínku. Bez ní na pondělním zasedání vlády nepodpoří prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem systému.

Ministerstvo pro místní rozvoj má na starosti veřejné zakázky. Právě jeho souhlasem podmiňuje hlasování o Ťokově návrhu koaliční ČSSD.

Ministerstvo dopravy navrhuje prodloužit smlouvu s Kapschem o tři roky a během této doby připravit výběrové řízení na nového provozovatele. Návrh na zadání šestimiliardové zakázky společnosti Kapsch bez soutěže ale vládě nedoporučily pracovní komise pro veřejné zakázky a informační technologie.

Smlouva s Kapschem vyprší na konci roku. Tendr na nového dodavatele ale ministerstvo nestihlo. Ťok už dříve řekl, že zpoždění způsobily špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nemá resort právo poskytnout zájemcům o zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem důležitá data, bez kterých není možné provoz systému vysoutěžit.

Ťok musí prokázat snahu zbavit se závislosti na Kapschi (zdroj: ČT24)

Ťok nicméně tvrdí, že výběr nového dodavatele v otevřené soutěži je pro ministerstvo dál prioritou. Na pondělní zasedání vlády má proto přinést materiály, kterými prokáže, že úřad skutečně pracuje na přípravě výběrového řízení po roce 2019, kdy má vypršet prodloužená tříletá lhůta pro Kapsch.

Pokud se to ale ministerstvu dopravy prokázat nepodaří, nevidí Šlechtová důvod, proč by její resort měl měnit zamítavé stanovisko vlastní pracovní komise pro veřejné zakázky.

ČSSD se obává, že když se situace nevyřeší, mýtné se nebude vybírat vůbec. Stát by tak ročně přišel o zhruba deset miliard korun. Podle sociálních demokratů by měl proto Ťok najít i krizové řešení pro případ, že se smlouvu nepodaří prodloužit.

Zájem o tříletý provoz systému má ale více firem. Firma SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku, už dříve prohlásila, že pokud ministerstvo prodlouží smlouvu s Kapschem bez soutěže, tak se s žalobou obrátí na soud. Na Česko si bude také stěžovat v Bruselu a žádat pokutu od Evropské komise. Od antimonopolního úřadu pak bude chtít zrušení smlouvy a tedy zastavení výběru mýta.