U matematiky letos narazila skoro čtvrtina maturantů

Matematika zůstala i letos nejméně úspěšným předmětem v maturitních testech. Napoprvé ji nezvládlo asi 23 procent těch, co tento test psali poprvé. Jde asi o čtyři tisíce lidí. Vyplývá to z výsledků didaktických testů, které zveřejnilo ministerstvo školství a organizátor maturit Cermat. Celková neúspěšnost zveřejněna nebyla.

I když si matematika udržela statut nejproblematičtějšího maturitního předmětu, studenti v ní získali průměrně více bodů než loni. Bylo to pravděpodobně tím, že bylo mezi maturanty z tohoto předmětu více gymnazistů.

Celková úspěšnost se prakticky nezměnila. Letos se zlepšila o 0,9 procenta, uvedl ředitel Cermatu Jiří Zíka. Zejména gymnazisté stojí za poměrně velkým podílem excelentních výsledků. „Více než deset procent žáků dokázalo zvládnout test na 90 procent a více,“ dodal ředitel Cermatu.

Předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kabát upozorňuje, že průměr 23 % neúspěšných je poměrně zavádějící: „U osmiletých gymnázií se totiž procento neúspěšných studentů pohybuje jen kolem 1-2 %, zatímco u maturit na odborných učilištích propadlo až 50 % studentů. Svědčí to o tom, že vzdělanost v matematice a celkově znalost středoškoláků je slabá,“ uvedl Kabát v pořadu Devadesátka ČT24.

Zároveň ovšem upozornil, že s postupem let výrazně přibylo maturantů: „V roce 1970 maturovalo dejme tomu 15 % populace. V roce 1990 už to bylo 50 % populace a dneska chceme, aby mělo maturitu 75 nebo 80 % populace. Je přeci zákonité, že úroveň maturity bude v takto velkém počtu mnohem a mnohem slabší a výsledky budou slabší.“

Čeština byla těžší než předtím

Po změně požadavků se mírně zhoršily výsledky v povinném testu z češtiny. Loni propadlo 6,5 procenta těch, kteří test psali poprvé, letos to bylo 8,4 procenta. Mírné zhoršení výsledků testu z češtiny bylo asi dáno jeho vyšší obtížností, myslí si zakladatel Asociace středoškolských češtinářů Jiří Kostečka. Považuje to za pravděpodobnější důvod než statistickou chybu. 

Vzorové testy maturitních zkoušek si lze vyzkoušet po stažení zadání z oficiálních stránek společnosti Cermat. 

Letos se poněkud změnila koncepce přístupu k odborným jazykovědným nebo literárně-teoretickým pojmům. Zatímco dříve byly přímo v testech vysvětleny, když měl maturant najít v ukázkovém textu příklad, letos je museli středoškoláci znát zpaměti. Týkalo se to všech pojmů uvedených v katalogu požadavků, který měli pro přípravu k maturitě k dispozici.

Obsahově testy odpovídaly rámcovým vzdělávacím programům tak, jako v minulých letech.
Renata Schejbalová
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií

Z cizích jazyků dopadla opět nejhůře němčina s přibližně pětinou neúspěšných v testu. Test z angličtiny nezvládlo necelých šest procent těch, kteří ho psali. 

K maturitě jde asi 70 tisíc studentů

Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je pozitivní, že se výsledky maturantů zlepšily. „Jsem ráda, že jsou výsledky takové, jaké jsou. Doufám, že je to signál, že jsme si dokázali na státní maturitu zvyknout a studenti se na ni dokázali lépe připravit. Věřím, že také pro učitele je to pozitivní zpráva,“ řekla.

TZ: Výsledky didaktických testů společné části státních maturit (zdroj: ČT24)

K maturitě se přihlásilo asi 70 tisíc žáků. Někteří z nich nakonec ke zkoušce z různých důvodů nepřišli, z češtiny psalo test 62 279 středoškoláků.