Ve výrobních halách továrny Aero v Letňanech se po první světové válce rodil český válečný průmysl. Ještě loni byl jejich stav velmi neutěšený. Teď už jsou oba hangáry opravené. Na všechny práce dohlíželi památkáři. Zachovaly se i některé původní části, včetně originálních oken.
„Část lemu střešních kazet byla zachována, protože projekt v maximální možné míře používá historické postupy a technologie,“ vysvětluje ředitelka pro správu a lidské zdroje LOM Praha Věra Polanecká. V obou halách budou vystavena letadla ze sbírek Vojenského historického ústavu. V té starší nejslavnější stroje letecké továrny Aero.
„Je zde prototyp slavného L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 Alca a především nádherný stíhací Aero A-18 z dvacátých let,“ vyjmenovává zástupce ředitele Vojenského historického ústavu Michal Burian.

V Letňanech se po 1. sv. válce rodil letecký průmysl
Z deště do hangáru
Druhý hangár se brzy změní na expozici bombardérů. Většina z nich zatím stojí ve venkovní expozici kbelského leteckého muzea. „Zhruba 20 procent letounů, které dodneška trpěly povětrnostními vlivy venku mimo hangáry, dostaneme pod střechu, a tak je zachráníme pro budoucí generace,“ říká Burian.
Nejcennějším exponátem bude lehký bombardovací letoun Petljakov P-2. Ten byl během druhé světové války hlavním sovětským frontovým bombardérem. Ve svých sbírkách ho mají pouze tři země na světě. Jeden z nich teď postupně renovují specialisté Vojenského historického ústavu. „Bude vypadat tak jako v letech druhé světové války,“ těší se Burian.
Letecké opravny LOM Praha chtějí zrenovovat i zbylé hangáry. „Budeme čekat, zda bude vypsán grant v rámci programů norských fondů. Pokud ano, určitě se o něj přihlásíme a budeme bojovat o obnovu areálu jako celku,“ plánuje Polanecká.
Zrenovované hangáry si lidé budou moci prohlédnout během necelých dvou měsíců. 30. dubna totiž letecké muzeum zahajuje letošní sezonu. Více se lze o historii Staré Aerovky dočíst zde.