Bohumínské nádraží zůstává po požáru mimo provoz. Vlaky se tam vrátí příští týden

Bohumínské nádraží zůstává mimo provoz (zdroj: ČT24)

Regionální vlaky se vrátí do železniční stanice v Bohumíně ochromené požárem nejdříve v úterý. Do té doby je budou nahrazovat autobusy. Dálkové soupravy budou jezdit odklonem několik týdnů. Důvodem je zničení řídícího centra železničního uzlu. Nefungují návěstidla, výhybky ani přejezdy v okolí. České dráhy chtěly částečně obnovit provoz už v pátek, situaci ale zkomplikovaly výpadky proudu a nedostatek místa na nádraží v Ostravě.

Železniční stanice v Bohumíně je již připravena na zahájení nouzového provozu. „Máme připravené dvě koleje a jedno nástupiště. Vlaky tam ale mohou jezdit pouze rovně, nemohou se otáčet, posunovat ani odbočovat,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Dodal, že do dvou týdnů by mohly být zprovozněny další dvě koleje.

Dopravce sestavuje krizový jízdní řád

Připravené koleje jsou určeny pro regionální vlaky Českých drah. Podle dopravce měly začít jezdit už v pátek, zkušební jízdy však odhalily řadu problémů. „Musíme vše technicky vymyslet a připravit speciální jízdní řády. Problém je hlavně to, že se kapacitně nevejdeme na ostravské nádraží. Zvažujeme několik variant řešení,“ informovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Potvrdila, že úplná výluka zřejmě potrvá do úterý.

Redaktor ČT: Bohumínské nádraží je stále mimo provoz (zdroj: ČT24)

Do té doby mají cestující k dispozici náhradní autobusy, které je vozí mezi Bohumínem a ostravským hlavním nádražím a Bohumínem a Karvinou. Vlaky, které jezdily do Bohumína, nyní končí v Ostravě, odkud také vyjíždějí. Lidé z Karvinska se tam musí dopravovat autobusy. Mezinárodní vlaky do Polska jsou odkloněny na Chalupki nebo Český Těšín. Vlaky na Slovensko jezdí odklonem přes Havířov.

Bohumínské nádraží vyřadil z provozu požár, který z dosud neujasněných příčin vypukl ve středu pozdě večer v řídícím centru stanice, ze kterého se ovládá celý železniční uzel. Hořelo také v několik desítek metrů vzdálené hale a ve venkovním prostoru. Požár poškodil rozvaděče, rozvody a zabezpečovací techniku. Nefunguje například přes 150 výhybek, mimo provoz je nadále asi šest přejezdů v okolí. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Na místě stále pracují vyšetřovatelé hasičů a drážní experti. Hledají místo, kde mohlo dojít ke zkratu, jenž mohl být příčinou požáru. Kopou kvůli tomu i v zemi. Policisté věc vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti. Vyšetřovacích verzí je zatím několik.

Příčinou požáru mohl být zkrat

Podle mluvčího železniční cesty Ptačinského může způsobená škoda dosáhnout až 200 milionů korun. Obnova zařízení potrvá až devět měsíců. „Vše se musí vybudovat znovu. A musí se na to udělat projekt,“ řekl. Do té doby chtějí drážní úřady provizorně zprovoznit co nejvíce kolejí. I to ale potrvá několik týdnů.

Řídící centrum bohumínské železniční stanice bylo vybudováno v roce 2005. „Jde o moderní budovy, všechny systémy byly vybaveny samozhášecí technikou. Proto nás velmi překvapilo, že k něčemu takovému mohlo dojít,“ dodal Ptačinský.