Na silnicích loni zahynulo nebývalé množství chodců a cyklistů

Na silnicích loni zemřelo 660 lidí a více než dva a půl tisíce dalších utrpělo těžká zranění. Konečnou statistiku roku 2015 zveřejnila policie, která také upozornila, že výrazně přibylo nehod, jejichž oběťmi – ale často také viníky – byli chodci či cyklisté. Nejčastější příčiny havárií však zůstávají neměnné: nepřiměřená rychlost a nevěnování se řízení.

  • počet nehod hlášených policii: 93 067
  • úmrtí: 660
  • těžká zranění: 2540
  • lehká zranění: 24 426
  • celková škoda: přibližně 5,5 mld

Jen jedno číslo, které přinesl v oblasti dopravních nehod rok 2015, je alespoň trochu příznivé – kleslo množství lidí, kteří při haváriích utrpěli těžká zranění. Ve všech ostatních ohledech bylo hůře. Řidiči přivolali policisty k vyššímu množství nehod, stoupl celkový počet zraněných a především lidí, kteří nehody nepřežili. Na silnicích za rok zahynulo 660 lidí, tedy o 31 více než v roce 2014.

Teplý rok plný uzavírek – recept na tragédii

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch zdůraznil, že k tragické bilanci posledního roku přispěly klimatické podmínky, které panovaly. „Větší počet slunných, teplých dnů, kdy vlivem únavy, stresu, oslnění sluncem docházelo k závažným tragickým dopravním nehodám – přejetí do protisměru, přehlédnutí jiného účastníka a podobně,“ shrnul.

Rok 2015 ale nebyl jen mimořádně teplý a chudý na srážky, byl zvláštní ještě v jedné věci: Kvůli hrozbě propadnutí peněz z evropských fondů se na Česko snesla doslova smršť stavebních prací. Silnice proto byly pouzavírané či zúžené, řidiči museli na objízdné trasy nebo vjížděli do kolon. „Za zmínku stojí, že pouze v okolí Brna, kde bylo nejvíce uzavírek, jsme zaznamenali nárůst o 12 usmrcených osob. Za celé období roku 2014 byl jeden usmrcený, v loňském roce už to bylo 13 usmrcených,“ srovnal ředitel dopravní policie.

Smrtelná nehoda na D1
Zdroj: ČT24/Michal Cagala

Vedle jižní Moravy loni nejvýrazněji přibylo tragických nehod v Pardubickém a Jihomoravském kraji. Naopak meziročně poklesl počet úmrtí v Ústeckém kraji, Středočeském kraji a Kraji Vysočina.

Při nehodách zemřelo mnoho chodců a cyklistů

Oběťmi, ale i viníky nehod se loni v nebývalém množství stávali nejhůře chránění účastníci provozu, tedy chodci a cyklisté. Policie poukázala na množství chodců, kteří zahynuli v noci či za soumraku, protože je řidiči včas neviděli. Nejtragičtějšími měsíci byly pro chodce říjen a prosinec, celkem jich při nehodách za rok zemřelo 131, tedy o dvacet více než v roce 2014. Cyklistů během roku zahynulo 68, nejtragičtějším měsícem pro ně bylo září.

Viditelnost chodců mimo obec letos nově upravuje zákon, který jim nařizuje, aby za snížené viditelnosti mimo obec použili reflexní prvky. Podpořit viditelnost chodců se chystá i policie. „Z fondu zábrany škod se nám podařilo nakoupit velké množství reflexních pásek, tašek a dalších předmětů pro děti, aby byly v provozu vidět,“ upozornil náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

Lepší viditelnost chodců
Zdroj: Dopravně informační portál

Nejčastější příčiny: rychlost a nepozornost

  • nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky: 97
  • nevěnování se řízení: 87
  • přejetí do protisměru: 86

I přesto, že na silnicích loni zahynulo mnoho chodců či cyklistů, nejčastěji umírali lidé v autech. Zemřelo 233 řidičů a 102 spolujezdců. Nejčastějšími příčinami byly podle Tomáše Lercha nepřiměřená rychlost a nevěnování se řízení. Ředitel dopravní policie je přesvědčen, že k nehodám výrazně přispívá, že řidiči „usedají za volant unavení, ve stresu nebo se věnují jiné činnosti než řízení motorového vozidla“.

Přibližně ze čtvrtiny se na zavinění dopravních nehod včetně těch se závažnými následky podílela skupina, kterou policie označuje jako mladé řidiče – tedy i ti starší, kteří však teprve začínají jezdit.

Přibylo také obětí nehod mezi seniory. To souvisí se všeobecným demografickým vývojem, kdy seniorů přibývá, ale také rozšířením alternativních dopravních prostředků. „Velmi oblíbená se v poslední době stala elektrokola a různé mopedy, kdy senioři využívají těchto prostředků k dopravě. Bohužel v letních měsících bylo několik závažných dopravních nehod způsobeno tím, že senior nezvládl řízení takového přepravního prostředku,“ upozornil Tomáš Lerch.

Léta zlepšování skončila, mrtvých bylo více podruhé v řadě

Množství mrtvých na silnicích stoupá již druhý rok po sobě. Předtím číslo vytrvale klesalo již od roku 2008. Aby se ze zhoršení v posledních dvou letech nestal trvalý trend, chtějí se policisté podle Martina Vondráška letos více zaměřit na loni obzvlášť ohrožené chodce a cyklisty.

Budou také pokračovat v obvyklých dopravněbezpečnostních akcích – kterých ovšem i loni proběhlo více než 1600. „Chceme zaměřovat dohled do lokalit, kde dochází k opakovanému hrubému porušování pravidel silničního provozu,“ poznamenal náměstek policejního prezidenta.

Policie slibuje i přehlednější silnice

Dopravní policie ale chce napřesrok také přispět ke zlepšení podmínek, které řidičům připravují cesty, po kterých jezdí. Nejde pouze o reflexní prvky, které budou policisté rozdávat neosvětleným chodcům, ale také o snahu o zjednodušení dopravního značení nebo zlepšování poměrů na železničních přejezdech.

Statistiku nehod na přejezdech (přečtěte si o ní více) představila již ve čtvrtek Drážní inspekce. Množství těchto střetů loni kleslo, bylo dokonce nejnižší od vzniku inspekce v roce 2003 a poklesl také počet mrtvých, který byl v historii Drážní inspekce čtvrtý nejnižší.

  • 60. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1962 (1000)
    nejvíce mrtvých v roce 1969 (1758 – absolutně nejvyšší číslo)
  • 70. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1979 (1059)
    nejvíce mrtvých v roce 1971 (1529)
  • 80. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1987 (766)
    nejvíce mrtvých v roce 1980 (1013)
  • 90. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1990 (1173)
    nejvíce mrtvých v roce 1994 (1473)
  • „nultá“ léta:
    nejméně mrtvých v roce 2009 (832)
    nejvíce mrtvých v roce 2000 (1336)
  • 10. léta:
    nejméně mrtvých v roce 2013 (583)
    nejvíce mrtvých v roce 2010 (753)