Nádraží v Ústí nad Orlicí nikdo nechtěl, teď je zájemců několik

Před šesti lety se podařilo odvrátit demolici historické budovy nádraží v Ústí nad Orlicí. Od té chvíle ale čeká na smysluplné využití. S její obnovou stát nepočítal ani při miliardové modernizaci železničního uzlu a kulturní památka tak zůstala paradoxně stát uprostřed kolejí. České dráhy se teď budovu pokoušejí znovu prodat. Přitom i nové nádraží mělo nedávno zásadní problém – propadalo se.

Klasicistní nádražní budova stojí v Ústí nad Orlicí už od roku 1874. Nebýt odpůrců demolice, šla dávno k zemi. Stala se ale kulturní památkou.

Jenže stát ji nechtěl využívat a nepovedlo se ji prodat ani za symbolickou jednu korunu. A tak stará dáma, jak jí místní přezdívají, zůstala nakonec opuštěná uprostřed nového moderního nádraží.

„Nádražní budova v Ústí nad Orlicí – ta stará – je pro nás zbytný, nepotřebný majetek. Stejně tak pro budovu nemá využití Správa železniční dopravní cesty,“ konstatoval mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Nová společnost „Oustecké nádraží“ chce budovu koupit

O budovu se teď ale zajímají ti, kteří bojovali za její záchranu. Českým drahám dali cenovou nabídku pod hlavičkou nově založené společnosti.

Události: Reportáž Michala Klokočníka o budoucnosti nádraží v Ústí nad Orlicí (zdroj: ČT24)

„Chtěli bychom v nádražní budově provozovat jak restauraci, tak třeba i pekárnu,“ řekl Martin Kadrman, jednatel společnosti Oustecké nádraží, s.r.o.

„Kdo jiný by se měl o budovu přihlásit než právě ti, kteří před lety stáli u její záchrany,“ dodal starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek (SNK).

Zájemců je víc, bude proto výběrové řízení

České dráhy nechaly udělat novou fasádu i střechu. Základní stavební práce mají zabránit dalšímu chátrání. Přesto, že se už památka neprodává za symbolickou cenu, zájemců je najednou víc, celkem se přihlásili čtyři. České dráhy proto vyhlásily výběrové řízení.

Nová a stará nádražní budova v Ústí nad Orlicí
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Mluvčí drah Radek Joklík konstatoval, že minimální hodnota je 1,4 milionu korun. Ať už ale budovu koupí kdokoliv, bude se muset vypořádat s mnoha problémy. Obnova památky přijde na miliony a k samotné historické nádražní budově  se navíc není možné dostat autem, protože z obou stran vedou koleje.

  • Na opačné straně kolejiště, než je nové nádraží, stojí historická budova z roku 1874. Ta patří k nejstarším dochovaným staničním budovám v Česku. Vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye, má kamenné římsy, je postavená z režného zdiva, horní podlaží však jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
  • Podle původních plánů na rekonstrukci železničního uzlu Ústí nad Orlicí měla jít budova k zemi. Nakonec však byla prohlášena kulturní památkou a projekt se změnil tak, že nadále stojí. Protože ale pro provoz už není potřeba, je prázdná a chátrá.
  • Pro její další využití padly různé návrhy – mohla by se z ní stát například expozice železničních modelů nebo sídlo archivu Správy železniční dopravní cesty. Aktivisté, kteří usilovali o její zachování, původně chtěli, aby nadále sloužila provozu, to však České dráhy a Správa železniční dopravní cesty odmítly. Nutné opravy budovy by vyšly na desítky milionů korun.