Metropoli má pomoci mýto, vnitřní obchvat později

Praha - Hlavní město loni zahájilo výstavbu tunelu Blanka, ten bude součástí takzvaného vnitřního obchvatu. Městský okruh už je zprovozněn na 18 kilometrech z celkového plánu 33 kilometrů. Trasa okruhu je ale dle odborníků vedena špatně, příliš se blíží historickému centru. Její oddalování zároveň prodraží celkové náklady. Primátor města Pavel Bém se při jedné ze svých přednášek podělil o výsek debaty se svými evropskými kolegy. Ti se ho prý ptají: "Ty ještě nemáš obchvat? Tak to už ho nepostavíš." Než ale snad jednou vyroste nový obchvat, zvažuje Praha mýto pro pohyb na současné přetížené magistrále, případně při vjezdu do centra.

K tomuto názoru, tedy, že bude velmi obtížné dopravu v Praze v krátkodobém horizontu vyřešit, se kloní i urbanista Ivan Lejtar. „Začátkem devadesátých let se nepodařilo zapracovat systémové změny do územního plánu,“ upozornil Lejtar. „Bolavý je především úsek před Dejvicemi,“ dodal. „Hledá se složitý kompromis vzhledem k hustotě osídlení,“ brání magistrát ředitel oddělení městského investora Jiří Toman.

Tunel Blanka se svými 6,5 kilometry bude stát 26 miliard korun. V podzemí bude proudit na 100 tisíc automobilů denně. První řidiči se jím projedou v roce 2011. „Další připravované úseky lze odhadnout na 15,6 miliardy,“ předpovídá projektant Ludvík Šajtar.

Následně se bude stavět severovýchodní úsek z Tróje do Štěrbohol. Výstavbu ale brzdí udělení stavebního povolení. Bude se skládat z mimoúrovňových křižovatek a tunelů. Celý obchvat by mohl být dokončen do osmi let.

Nejpalčivějším problémem pražských dopraváků a řidičů je severojižní magistrála. Než vyroste nový obchvat, množí se plány na to, jak ji zklidnit. Zúžit ji, omezit rychlost, přidat semafory.

„Je to české specifikum, že dálnice je vedena centrem města,“ podivil se mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Po pěti letech ožil projekt schovat tuto radiálu pod zem. Záměr má podporu od radnice Prahy 1, magistrátu i vlády. Na konci dubna podepíšou memorandum o společném řešení situace. Tunel by měl dle ministerstva stát maximálně 10 miliard korun, jeho výstavba by měla být hotova během jednoho roku. Zúžení přinese odlehčení úseku o téměř polovinu průjezdů.

Odlehčení by mohlo přinést i zpoplatnění průjezdů. Jeden projekt uvažuje o zpoplatnění všech sjezdů z magistrály. Vjezd do centra hodlá Praha zpoplatnit do dvou let, řidiči by si měli připravit padesátikorunu. „Jisté je, že mýto bude, bližší detaily ještě rozhodnuty nejsou,“ uvedl ředitel dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek.