Výstavbu silnice R6 na Karlovarsku brzdí problémy s výkupy pozemků

Karlovy Vary - Rychlostní silnice na Karlovarsku je jednou ze staveb, jejíž dokončení brzdí problémy s výkupy pozemků. Stavaři i někteří úředníci už delší dobu volají po zjednodušení příslušných zákonů a nařízení. Při stavbě karlovarské R6 se některé spory táhly více než rok. Ministr dopravy slibuje, že se pokusí prosadit změny, které by řízení v tomto i podobných případech urychlily.

Podle vládního usnesení z roku 2002 by měla být rychlostní silnice mezi Chebem a Prahou dokončena v roce 2010. Politici i stavaři se ale shodují na tom, že tento termín je, kvůli neúplné dokumentaci a komplikovaným jednáním o výkupu pozemků, nereálný. „Ty procesy jsou složité a vytvářejí i paradoxy v oblasti cenové politiky,“ uvádí ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Dělníci začali pracovat na novém úseku mezi Sokolovem a Tisovou. Určené ceny za pozemky mezi Sokolovem a Novým Sedlem se nelíbily radním v Lokti. Úřady stále vyjednávají s dalšími vlastníky pozemků. „Je tam ještě jeden menší majetkoprávní problém, o kterém budeme jednat,“ říká Radomil Šavrda, ředitel karlovarského Ředitelství silnic a dálnic.

Ministr dopravy chce zjednodušit složitý postup při vyvlastňování pozemků. Souhlasí s tím, aby soudy rozhodovaly, jestli bylo vyvlastnění v pořádku. Nelíbí se mu ale, že stavební stroje musí stát až do rozhodnutí o výši náhrady. „Mám připravenou novelu, která řeší odkladný účinek, respektive, že nebude odkladný účinek,“ sděluje ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

Desítky složitých vyjednávání čekají úředníky na trase Karlovy Vary-Praha. Stavaři začnou letos pracovat v úseku Bošov-Lubenec. Peníze pro letošní rok byly vyčleněny v prioritních penězích ve výši 150 milionů korun," konstatuje poslanec parlamentu Lubomír Suk (ODS).

Celou rychlostní silnici R6 mezi Prahou a Chebem by tedy měly stavební firmy dokončit v roce 2013.