„Jakou roli v tom hrál přímo velvyslanec, není vůbec jasné. Minimálně ale jeho chyba spočívala v tom, že podcenil celou situaci. V jiné situaci je pan Hradil, který o tom musel přímo vědět,“ řekl serveru diplomatický zdroj. Mluvčí protikorupční policie Roman Skřepek odmítl případ komentovat.
Lvovské call centrum fungovalo od června loňského roku do letošního ledna. Nová pravidla při získávání víz tehdy konzulát zdůvodňoval nezvladatelným náporem žadatelů. Za povinnou registraci přes call centrum žadatelé o vízum platili 310 korun a všechny peníze inkasovala soukromá společnost Jihomoravská provozní, která byla vybrána bez výběrového řízení, uvedl server.
V čele firmy stojí podle obchodního rejstříku zlínský podnikatel Vlastimil Valenta, dlouholetý přítel ukrajinského velvyslance Bašty. Bašta se ale už dříve bránil tím, že Valenta do firmy vstoupil až později, kdy už byl systém spuštěn. Kdo je majitelem firmy, není zřejmé, protože společnost má akcie na majitele.
Česká televize nedávno odvysílala zprávu, podle níž kvůli telefonickému
objednávání požaduje po České republice odškodnění 161 Ukrajinců. Jejich
žalobou se bude zabývat pražský městský soud.