„Vlna“ na D5 může být opravena dříve

Bor (Tachovsko) – Omezení na dálnici D5, na jejímž 122. kilometru se v červencových vedrech zdeformovala vozovka a provoz musel být sveden do jednoho pásu, může skončit už 24. srpna. Dosud Ředitelství silnic a dálnic počítalo s tím, že oprava dálnice potrvá až do posledního srpnového dne. Celkem má rekonstrukce stát asi milion korun.

„Děláme vše pro to, aby to bylo dříve,“ uvedl ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák. Na řešení problému se podíleli špičkoví experti, kteří projektovali například betonové přistávací dráhy na Ruzyni. Po analýze problému byl projekt hotový za týden. Poslední dva týdny už silničáři pilně pracovali na opravě zvlněného úseku, povrch vozovky už je opraven. „Musí se to nechat asi 15 dní vyzrát a pak lze pustit provoz,“ upozornil Kuťák.

Podle analýzy byla příčinou poškození dlouhá extrémní horka. „Stoupací pruh je otočen na jihozápad, a tak je výrazně osluněný. Navíc jsme při bourání desky zjistili, že při stavbě nebyly dodrženy původní projektové parametry,“ upozornil Kuťák. Podkladní vrstvy měly být udělány tak, aby při extrémním roztažení zajely pod vrstvy asfaltové vozovky. „Ale v tomto případě se o sebe opřely,“ dodal.

Betonová vozovka D5 byla podle Kuťáka v problémovém místě přerušena asfaltovým úsekem kvůli tomu, že beton nelze použít všude. Má jiné mechanické vlastnosti, například pružnost nebo reakci na změny v podloží. Proto se na určité úseky, například na vysoký násep, dává asfaltová část, která reaguje pružněji než betonová.

Dálnice na 122. kilometru se 12. července zvedla až o 40 centimetrů. Doprava musela být vedena po objížďce. Po dvou dnech začal fungovat obousměrný provoz ve druhé polovině D5.