Čínský autobus vyrazí na české linky

Liberec – Lidé, kteří jezdí autobusem dopravce BusLine na lince z Harrachova do Prahy, se brzy svezou čínským vozem typu Yutong Vision. BusLine je první český dopravce, který si pořídil čínský autobus, dnes ho po dvoutýdenním testování oficiálně představil v Liberci. Oproti karosám, resp. irisbusům, které BusLine na většinu linek nasazuje, je čínský autobus vyšší, oproti vozům MAN, které v posledních letech dopravce nakupoval pro dálkové linky, je Yutong levnější.

Autobus, který dnes BusLine představila, nezapře podobnost právě s vozidly MAN – čelní maska jako by z oka vypadla typu Lion's Coach. Autobus Yutong Vision standardní dvanáctimetrové délky je podle údajů výrobce vybaven devítilitrovým motorem o výkonu až 294 kW. Na harrachovské lince, na kterou chce BusLine nový vůz nasadit, dosud jezdily starší karosy. Podle ředitele firmy Tomáše Roubička už nebyly schopny konkurovat modernějším vozům – především měly příliš malý zavazadlový prostor.

Cestující po nastoupení nemusí propadat obavám z kvality čínských výrobků. Typ, který BusLine koupila, podle něj prošel v Německu náročnou homologací a splňuje přísné evropské normy. „Důležité součásti jako motor, nápravy a další díly jsou od známých výrobců, které používají i konkurenční značky. I jeho výbava je srovnatelná s tím, na co jsou cestující zvyklí ve srovnatelných autobusech konkurence,“ ujistil Tomáš Roubiček.

Čínský Yutong je druhým největším výrobcem autobusů na světě. Více jich na trh dodává jen německý koncern Daimler. Podle ředitele českého zastoupení firmy Kamila Tabačíka dodává firma bezmála 34 tisíc autobusů ročně. „I přes poměrně vysoké náklady na přepravu jsou ale čínské autobusy o 20 až 25 procent levnější než konkurence, dodací lhůta je přitom srovnatelná - zhruba tři až čtyři měsíce,“ řekl Tabačík.

Yutong CZ a BusLine se dohodly na spolupráci - semilský dopravce by měl v budoucnu čínské autobusy v Česku testovat a také zajistit jejich servis. Středisko se skladem náhradních dílů by podle Tabačíka mělo být v Praze, nebo v Hradci Králové. Roubiček také nevyloučil to, že ještě letos nakoupí další čínské autobusy. Zatím ve vozovém parku firmy, která vlastní na 400 autobusů, převažují české značky Karosa a SOR. „V lednu jsme ale koupili dva autobusy MAN, máme i mercedesy, Volvo, Neoplan nebo autobusy Scania,“ dodal Roubiček. Letos podle něj firma počítá s nákupem 30 vozů.

Společnost BusLine představila první český autobus čínské výroby.
Zdroj: Radek Petrášek/ČTK