Praha chce sloučit vlastní veřejnou dopravu se středočeskou

Praha – Desetitisíce obyvatel Středočeského kraje dojíždějí denně za prací do Prahy. V hlavním městě kvůli tomu stále více houstne doprava, dlouhé dopravní zácpy se už na mnoha úsecích staly každodenním koloritem. S náporem cestujících se potýkají i přestupní stanice veřejné dopravy. Dopravní výbor pražského zastupitelstva teď přišel s řešením. Ulevit přeplněným silničním tahům a nádražím by mohlo sjednocení pražské veřejné dopravy s dopravou Středočeského kraje.

Na území Prahy a v části Středočeského kraje v současnosti funguje takzvaná Pražská integrovaná doprava (PID), která zahrnuje metro, železnici, tramvaje, autobusy a přívozy. PID podle Pavla Procházky, ředitele organizace Ropid, která PID plánuje, obsluhuje asi třetinu Středočeského kraje. Vedle toho existuje Středočeská integrovaná doprava (SID), která sjednocuje regionální autobusy v části Středočeského kraje s přesahem do Prahy. SID ale nezahrnuje železnici. Ani do jednoho systému není zapojena část železniční a pravidelné autobusové dopravy.

To přináší podle materiálu pražského zastupitelstva hned několik problémů. Důsledkem je například souběžné vedení některých linek. Do Prahy pak podle Procházky vjíždí více autobusů, než by bylo potřeba, a některé přestupní terminály, například na Vítězném náměstí nebo u holešovického nádraží, jsou přetíženy.

Ve Středočeském kraji chybí systém záchytných parkovišť u železnice, auta pak zajíždějí do Prahy. Systémy veřejné dopravy také nemají společný tarif, takže při přestupu mimo PID si musí cestující koupit novou jízdenku. „PID končí před velkými bývalými okresními městy, jako je Benešov, cestující proto nemohou používat společné jízdenky,“ řekl na výboru dopravy Procházka.

Prim by měly hrát vlaky, autobusy budou svážet cestující na nádraží

Podle Ropidu by měla základní kostru systému tvořit kolejová doprava, která by měla pravidelné intervaly. Autobusy by pak vozily cestující od zastávek a k zastávkám kolejové dopravy. Podle Procházky by měl mít systém společný tarif, jízdenky a jízdní řád.

Ropid navrhuje nejprve vytvořit společnou komisi ze zástupců Prahy a Středočeského kraje. Následovat by mělo memorandum, smlouva o partnerství a nakonec sloučení organizací, které v krajích veřejnou dopravu plánují.

Se sjednocením systémů souhlasí i zástupci Středočeského kraje, na jednání výboru to řekla Miloslava Vlková, předsedkyně výboru pro dopravu zastupitelstva Středočeského kraje. Podle Vlkové by bylo dobré, aby se smlouva o spolupráci stihla podepsat do příštích krajských voleb, které ve Středočeském kraji budou příští rok na podzim.