Chodce retardér zabezpečil, cestující poranil

Nová Ves pod Pleší (Příbramsko) – Retardér, který měl přispět k bezpečnosti na silnici v Nové Vsi pod Pleší, přispěl už ke čtyřem těžkým poraněním páteře. Neutrpěli je chodci, které retardér účinně chrání, ale cestující v autobusech. Řidiči přitom řádně zpomalili, jak jim přikazuje značka. Případ nemusí zůstat osamocen, neexistuje totiž žádná závazná norma, jak mají příčné prahy a zvýšené přechody pro chodce vypadat.

Radnice Nové Vsi pod Pleší se snaží vyřešit zapeklitý problém – zpomalit auta před přechodem pro chodce, ale tak, aby se v nich nikdo nezranil. Po postavení retardéru sice řidiči zpomalili, ale současně čtyři lidé utrpěli těžká poranění páteře v autobusech, které přes retardér přejížděly. „Došlo k tomu svislému zrychlení, při kterém byli vyhozeni ze sedaček cestující, kteří seděli v zadní části autobusu,“ upřesnila policejní mluvčí Monika Schindlová. Řidiči přitom dodrželi přikázanou třicítku.

Když ale obec na doporučení policistů opatřila retardér nájezdovou rampou, dostali řidiči roupy, dokonce se přímo na přechodu předjíždějí. Rázem tak opět byli v ohrožení chodci, především děti, které přes přechod chodí do školy. „Dítě mám zatím jenom jedno, ale určitě o něj obavu mám. Když to bylo pomalejší, bylo to určitě lepší,“ upozornila obyvatelka Nové Vsi.

Reportáž Ivany Šmelové (zdroj: ČT24)

Řidiči tak na sebe nejspíš přivolají represi. „Jediné opatření, které momentálně přichází v úvahu, je požádat městskou policii, požádat policii na Příbrami, aby tady častěji měřili rychlost,“ sdělil starosta Jan Havelka. Jinou možnost nemá. Svedení aut do jednoho střídavého pruhu úřady povolit nemůžou, pořízení semaforů je nákladné a digitální ukazatel rychlosti neúčinný.

Podobné problémy se mohou časem vyskytnout i jinde. Retardérů totiž přibývá. Projekty sice schvaluje policie, norma, jak by měly přesně vypadat, ale neexistuje. „Je jen soubor nějakých rad a obecných mantinelů, kterých by se ten úřad měl držet,“ připustil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Dodal ale, že úřad neuvažuje o kodifikaci podmínek. Není to prý možné kvůli různým druhům a stavu vozovek.