Praha - Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) a ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO) plánují přitvrdit v boji proti problémovým řidičům. V praxi se totiž nestává příliš často, že by silniční pirát dostal opravdu citelnou sankci - třeba v podobě zabaveného vozu. Oba politici si proto teď nechávají zpracovat analýzu, jaké verdikty nad řidiči vynášejí soudy. Pokud zjistí, že jsou stávající zákony příliš mírné, tak je zpřísní.
Jak na piráty silnic? Chovanec jim chce zabavovat auta
Analýza má upřesnit, kolik bylo návrhů na zabavení auta a kolika soud vyhověl. „Pokud vyhodnotíme, že je stávající legislativa dostačující, není nutné dělat její změnu. Hlavním cílem je dostat tyto lidi z aut,“ podotkl ministr Chovanec. Poukázal na to, že v Ústeckém kraji soudy na návrh policie auta skutečně zabavují a vozy končí v policejních skladech.
Válková chce ohledně závažné dopravní kriminality více uplatňovat možnosti, které už nyní nabízí trestní zákoník a trestní řád. „Nemůžeme nařizovat soudům, jak mají konkrétně trestat v případech jednotlivých pachatelů. Ale budeme připravovat školení a pravidelné porady, kam budeme zvát i zástupce nejvyšších soudů, kteří mají možnost usměrnit rozhodovací činnost soudců nižších stupňů,“ plánuje Válková.
Dodala, že k častějšímu ukládání trestu propadnutí motorového vozidla by mohl konkrétně přispět například pokyn nejvyššího státního zástupce ostatním žalobcům, aby v odůvodněných případech důsledně navrhovali uložení tohoto druhu trestu.
Praxe také ukazuje, že soudy ani příliš často neposílají za mříže šoféry, kteří řídí i přes to, že mají zákaz řízení. Například na Mělnicku loni devadesát procent těchto řidičů vyvázlo s podmínkou nebo alternativním trestem. Přitom za tento trestný čin může jít řidič do vězení až na dva roky. Letos na jaře mladík s jedenácti zákazy řízení srazil a zabil policistku, která se ho snažila zastavit (více zde).
Přísnější postup ve správních řízeních
Přísněji by měli postupovat i úředníci ve správních řízeních. Už teď se o to snaží na Zlínsku. Přestupek s jedním z řidičů vyřizovali přímo v nemocnici, kde leží kvůli diabetu. Obávali se, aby nevypršela roční promlčecí lhůta. Řidič si na takový přístup stěžuje, úředníci ale argumentují tím, že komunikace s řidičem byla komplikovaná - měnil místa pobytu i datovou schránku. Podle ministerstva vnitra je ale postup zlínských úředníků sice překvapivý a nestandardní, není ale v rozporu se zákonem. Podobně se k tomu staví i ministerstvo dopravy.