Obchvat Frýdku-Místku: Děti Země kritizují chabou kompenzaci zeleně

Frýdek-Místek - Ekologické sdružení Děti Země se dovolává adekvátní náhrady asi 4 tisíc stromů a keřů, které mají být vykáceny kvůli připravované stavbě obchvatu Frýdku-Místku. Ochránci přírody jako účastníci stavebního řízení zjistili, že magistrát Frýdku-Místku a krajský úřad žádají po investorovi náhradní výsadbu pouze v objemu 37 a 75 procent zeleně. To považují za zcela nedostačující. Odvolali se kvůli tomu na ministerstvo dopravy.

Děti Země považují přístup frýdecko-místeckého magistrátu a Krajského úřadu Moravskoslezského kraje k likvidované zeleni za nezákonný a podezřele vstřícný k investorovi - Ředitelství silnic a dálnic. Přiměřenou náhradou pokácených stromů by podle nich bylo vysázení pětinásobného množství.

Děti Země: Bezprecedentní pohrdání přírodou a lidmi

„Je neuvěřitelné, jaká bezohlednost úředníků rozhoduje o tom, že u tak velkého města se znečištěným ovzduším povolí zlikvidovat více než tři hektary dřevin, aniž by za tak významnou ekologickou újmu žádali násobnou náhradu,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik v tiskové zprávě. „Je pro nás také šok, že výsadba by se měla provést až do pěti let,“ doplnil Patrik. Pokud sdružení s odvoláním neuspěje, chce se obrátit na soud. „S takovým pohrdáním estetických, hygienických a rekreačních funkcí zeleně blízko města jsem se ještě nesetkal. Obávám se, že nejde o náhodný omyl, ale o plánovaný a koordinovaný čin ve prospěch investora,“ řekl Patrik. Prohlásil, že úředníci nehájí zájmy ochrany přírody a obyvatel města, ale betonové lobby. Připomenul, že ještě v roce 2012 byli k zeleni pozornější, když v jiném úseku obchvatu uložili investorovi, aby pokácené stromy nahradil 2,5krát větším množstvím dřevin nových.

Úředníci: Chtěli by les? Neadekvátní požadavky

Úředníci krajského úřadu trvají na tom, že nařízený poměr náhradní zeleně je správný a odpovídá podkladům schváleným při posuzování vlivů stavby na životní prostředí. „Náhradní výsadba je stanovena v přiměřené výši a v místech, kde je nejpřínosnější,“ prohlásila mluvčí krajského úřadu Petra Špornová. Mluvčí magistrátu Frýdku-Místku Jana Matějíková uvedla, že kompenzační výsadba bude ve skutečnosti rozsáhlejší, než uváděl projekt Ředitelství silnic a dálnic. Zdůraznila, že některé úseky nejsou pro výsadbu vhodné. Patrik z Dětí Země zase uvedl, že například v chráněných oblastech se vysazuje i desetinásobek původního množství dřevin. „To považujeme za zcela neadekvátní, to už se přibližuje velikosti lesa,“ řekla k tomu Matějíková.

Pokud ochránci přírody nedosáhnou uspokojivé kompenzace zeleně a podají žalobu, hrozí, že se stavba obchvatu zdrží. Minimálně na dvou pozemcích, na kterých se má kácet. Podle postupu příprav má stavba začít příští rok. Ekologičtí aktivisté však mají i další výhrady. V červenci podali námitky proti průchodu obchvatu evropsky významnou lokalitou nivy řeky Morávky. „Dnes jsme na část stavby obchvatu Frýdku-Místku vydali stavební povolení. Pokud s tím někdo nesouhlasí, může ve lhůtě podat rozklad,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Zástupci Dětí Země, kteří už v roce 2010 společně se sdružením Beskydčan docílili zrušení územního rozhodnutí, to plánují.

Obyvatelé Frýdku-Místku čekají na obchvat přes dvacet let. Okresním městem pod Beskydami projede denně až pětatřicet tisíc aut a kamionů, z nichž mnohé míří na Slovensko. Ochránci přírody už dříve navrhovali, aby nová objízdná silnice vedla kvůli ochraně lužních lesů jinou trasou. Například do trasy plánovaného obchvatu Třince, jehož také dlouho odkládanou stavbu stát nedávno slavnostně zahájil, vstoupili ochránci přírody zásadním způsobem. Kvůli ochraně vzácného živočicha mihule říční docílili změny trasy.